[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
DOI::
OPEN ACCESS::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آمار نشریه
مقالات منتشر شده: 613
نرخ پذیرش: 21.3
نرخ رد: 78.7
میانگین داوری: 307 روز
میانگین انتشار: 630 روز
..
آمار عمومی نشریه
آمار عمومی نشریه
..
تعداد دورها                          23
تعداد شماره‌ها 83
 تعداد مقالات 4001
 تعداد مشاهده مقاله 11748252
 تعداد مقالات ارسال شده در یکسال اخیر 3230
 تعداد مقالات پذیرفته شده  637
 درصد پذیرش 30
 زمان پذیرش (روز) 120
 تعداد پایگاه های نمایه شده 9
 h.index 3
میانگین بازه زمانی فرایند داوری 30
:: دوره 16، شماره 56 - ( 12-1395 ) ::
جلد 16 شماره 56 صفحات 276-263 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه کارآمدی شبکه حمل و نقل شهری موجود و پیشنهادی طرح تفصیلی شهر بابل با استفاده از تحلیل گراف در GIS
سعید مدلل دوست* 1، جواد سدیدی2
1- دانشگاه خوارزمی تهران
2- دانشگاه خوارزمی
چکیده:   (7397 مشاهده)

شبکه ارتباطی موجود شهر بابل به‌لحاظ کارکرد گردشگری، جمعیت زیاد، کاربری بالای مسکونی و تجاری و ... قادر به تحمل حجم بالای وسایل نقلیه نمی‌باشد. هدف مطالعه حاضر ارزیابی شبکه حمل و نقل موجود این شهر و مقایسه آن با کارآمدی شبکه حمل و نقل پیشنهادی طرح تفصیلی شهر بابل تهیه شده توسط اداره کل راه و شهرسازی استان مازندران می‌باشد. در تحقیق حاضر با به‌دست آوردن پارامترهای هم‌بندی و دسترسی به صورت کمی، کارآمدی شبکه در وضعیت موجود و پیش‌بینی شده اندازه‌گیری شد. شاخص‌های آلفا و گاما که بیانگر میزان هم‌بندی بین خطوط ارتباطی است، به‌ترتیب 21 و 18 درصد برای 92 گره و 58 یال ارتباطی وضعیت موجود، و 19 و 21 درصد برای 488 گره و 283 یال ارتباطی وضعیت پیشنهادی طرح تفصیلی به‌دست آمد. درنهایت، مهم‌ترین راه‌های ارتباطی شهر بابل بر پایه تعداد مراحل رسیدن به دورترین نقطه در شبکه، تعداد اتصالات مستقیم و مجموع اتصالات مستقیم و غیرمستقیم در شبکه اولویت‌بندی شد. نتایج به‌دست آمده از شاخص‌های آلفا و گاما و نیز مطالعات میدانی نشان داد که به‌دلیل مقادیر کم این شاخص‌ها کارآمدی شبکه حمل و نقل شهری موجود شهر بابل نه تنها از میزان بسیار پایینی برخوردار است (زیر 50 درصد)، بلکه باتوجه به پیشنهادات طرح تفصیلی مصوب درخصوص اضافه نمودن شبکه معابر جدید، میزان کارآمدی پایین‌تر نیز خواهد شد.

واژه‌های کلیدی: GIS، شاخص آلفا، شاخص گاما، هم‌بندی، دسترسی، شهر بابل
متن کامل [PDF 1078 kb]   (1144 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1394/5/16 | پذیرش: 1394/10/16 | انتشار: 1395/12/8
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

modallaldoust S, sadidi J. Contrasting transportation efficiency of exist and suggesting plan of Babol city using graph analysis in GIS . جغرافیایی 2017; 16 (56) :263-276
URL: http://geographical-space.iau-ahar.ac.ir/article-1-1845-fa.html

مدلل دوست سعید، سدیدی جواد. مقایسه کارآمدی شبکه حمل و نقل شهری موجود و پیشنهادی طرح تفصیلی شهر بابل با استفاده از تحلیل گراف در GIS. فضای جغرافیایی. 1395; 16 (56) :263-276

URL: http://geographical-space.iau-ahar.ac.ir/article-1-1845-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 16، شماره 56 - ( 12-1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فضای جغرافیایی Geographic Space
Persian site map - English site map - Created in 0.2 seconds with 42 queries by YEKTAWEB 4642