[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
DOI::
OPEN ACCESS::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آمار نشریه
مقالات منتشر شده: 613
نرخ پذیرش: 21.3
نرخ رد: 78.7
میانگین داوری: 307 روز
میانگین انتشار: 630 روز
..
آمار عمومی نشریه
آمار عمومی نشریه
..
تعداد دورها                          23
تعداد شماره‌ها 83
 تعداد مقالات 4001
 تعداد مشاهده مقاله 11748252
 تعداد مقالات ارسال شده در یکسال اخیر 3230
 تعداد مقالات پذیرفته شده  637
 درصد پذیرش 30
 زمان پذیرش (روز) 120
 تعداد پایگاه های نمایه شده 9
 h.index 3
میانگین بازه زمانی فرایند داوری 30
:: دوره 16، شماره 54 - ( 5-1395 ) ::
جلد 16 شماره 54 صفحات 46-21 برگشت به فهرست نسخه ها
تحلیل راهبردهای توسعه گردشگری پایدار بر اساس مدل
مهناز کشاورز*1، مجتبی قدیری معصوم2، اطهره عیاشی3، حسین سرپرست4
1- استادیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه پیام نور.
2- استاد گروه جغرافیای انسانی دانشگاه تهران.
3- کارشناس ارشد برنامه‌ریزی توریسم.
4- کارشناس ارشد مدیریت اجرایی-استراتژیک.
چکیده:   (7153 مشاهده)

شهرستان خرم‌آباد از نخستین سکونتگاه‌های مردم ایران با تاریخ چند هزار ساله، با وجود تنوع اقوام و ایلات و جاذبه‌های گردشگری و غنای فرهنگی و طبیعی زمینه‌ساز توسعه گردشگری می‌باشد. هدف این مقاله، تحلیل راهبردهای توسعه پایدار گردشگری شهرستان خرم‌آباد با توجه به پتانسیل‌ها موجود در راستای توسعه صنعت گردشگری و تبدیل شهر به یک مقصد گردشگری بین‌المللی، پایدار و رقابتی می‌باشد. در این مقاله، ابتدا عوامل تأثیرگذار بر گردشگری خرم‌آباد تبیین گردیده، در گام بعدی از بین عوامل مؤثر، عوامل کلیدی استراتژیک موجود در هر زمینه شناسایی شدند، سپس اهمیت نسبی عوامل چهارگانه طبق مدل پیاده‌سازی ماتریس‌های ارزیابی داخلی و خارجی و با نظر کارشناسان گردشگری و مدیران منطقه بررسی گردید. در ادامه با توجه به رتبه‌بندی عوامل استراتژیک، مهم‌ترین فرصت‌ها و تهدیدها، نقاط قوت و ضعف گردشگری شهرستان در راستای توسعه این صنعت معرفی گردیدند و به کمک ابزار ماتریس داخلی–خارجی (IE matrix) و ماتریس SWOT، راهبردهایی در دو گروه عمده و خاص جهت توسعه صنعت گردشگری در شهرستان خرم‌آباد ارائه گردید. نتایج پژوهش نشان می‌دهد توسعه جاذبه‌های گردشگری طبیعی و فرهنگی–تاریخی، گسترش ارتباطات، همایش‌های سراسری با هدف توسعه بیشتر گردشگری، ایجاد زمینه سرمایه‌گذاری بخش خصوصی، استقرار مدیریت یکپارچه، ایجاد وحدت رویه در عملکرد سازمان‌های دخیل در امور گردشگری شهری و جلوگیری از اتلاف منابع انسانی و مالی و فنی، با ارائه خدمات مطلوب‌تر به گردشگران، حفاظت و توسعه منابع و امکانات موجود، نقش مؤثرتری در نیل به اهداف توسعه پایدار گردشگری شهرخرم‌آباد ایفا خواهد کرد.

واژه‌های کلیدی: توسعه پایدار گردشگری، تحلیل استراتژیک سوات، ماتریس داخلی-خارجی، شهرستان خرم‌آباد.
متن کامل [PDF 1512 kb]   (4005 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1395/5/27 | پذیرش: 1395/5/27 | انتشار: 1395/5/27
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML     Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:


کشاورز مهناز، قدیری معصوم مجتبی، عیاشی اطهره، سرپرست حسین. تحلیل راهبردهای توسعه گردشگری پایدار بر اساس مدل . فضای جغرافیایی. 1395; 16 (54) :21-46

URL: http://geographical-space.iau-ahar.ac.ir/article-1-2533-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 16، شماره 54 - ( 5-1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فضای جغرافیایی Geographic Space
Persian site map - English site map - Created in 0.21 seconds with 42 queries by YEKTAWEB 4642