زمینلغزش یکی از انواع مخرب فرسایش در دامنهها است که موجب ایجاد خسارتهای مالی و جانی در جادهها میشود. شناسایی عوامل موثر در وقوع زمینلغزش و تهیه نقشه پهنهبندی خطر یکی از ابزارهای اساسی جهت مدیریت و کاهش خسارات احتمالی محسوب میگردد. در این تحقیق سعی شده است مخاطره زمین-لغزش در مسیر جاده پیشنهادی طرقبه- درود با استفاده از روش بیزین پهنهبندی گردد، تا بدین وسیله بتوان از بسیاری از مخاطرات جانی و مالی پیشگیری کرد. لذا با جمعآوری اطلاعات مورد نیاز از پراکندگی لغزشها در منطقه، ضمن تهیه نقشه پراکندگی زمینلغزشها، به تهیه 13 لایه اطلاعاتی شامل: درجه شیب، جهت شیب، شکل شیب، ارتفاع، کاربری اراضی، زمینشناسی، فاصله از جاده، فاصله از آبراهه، فاصله از گسل، شاخص توان آبراهه، شاخص حمل رسوب، خاک و پهنههای بارش منطقه در محیط سیستم اطلاعات جغرافیایی اقدام گردید. با استفاده از تئوری احتمالاتی بیزین ارتباط هر یک از عوامل و نقاط لغزشی تعیین و وزن طبقههای هر عامل مشخص شد. نهایتا نقشههای پهنهبندی خطر زمینلغزش با 14 رویکرد استفاده از تمام عوامل موثر و حذف تک تک عوامل، با استفاده از تئوری بیزین برای منطقه مورد مطالعه تهیه شده است. در نهایت میزان دقت و صحت نقشهها با استفاده از منحنی ROC و 30% نقاط لغزشی صورت گرفت. در نهایت مشخص گردید که دقت مدل احتمالاتی تهیه شده با رویکرد یازدهم مدلسازی؛ (حذف عامل فاصله از گسل) ، در منطقه 5/86% (خیلی خوب) برآورد گردید. با استفاده از نقشه ارائه شده میتوان مناطق ناپایدار را شناسایی و در اجرای برنامههای عمرانی و بخصوص احداث راه به آن استناد نمود.