1- دانشیار گروه جغرافیا و برنامه ریزی شهری دانشگاه شهید چمران اهواز 2- استادیار گروه جغرافیا و برنامه ریزی شهری دانشگاه شهید چمران اهواز 3- دانشجوی کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامه ریزی شهری دانشگاه شهید چمران اهواز
چکیده: (7661 مشاهده)
چکیده
پژوهش حاضر با روششناسی «توصیفی- تحلیلی» و کاربرد روش دلفی، با هدف ارزیابی و اولویتسنجی شاخصهای پایداری حمل و نقل شهری در شهر اهواز به انجام رسیده است. جهت دستیابی به هدف یاد شده، شاخصهای پایداری حمل ونقل شهری در سه بعد پایداری اقتصادی، پایداری اجتماعی و پایداری زیست محیطی با 30 متغیر دسته-بندی و انتخاب شده و جهت ارزیابی و اولویتسنجی وضعیت آنها در حملونقل شهری اهواز، از نظرات 30 نفر از کارشناسان در سه حوضه، شامل اساتید دانشگاه، کارشناسان اجرایی شهرداریهای مناطق هشتگانه شهری و سازمان حمل و نقل شهری اهواز استفاده شده است. برای تحلیل دادههای بهدست آمده، وزنهای بهدست آمده به صورت اعداد فازی مثلثی در قالب مدل حداقل مجذورات لگاریتمی فازی (FLLS) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. نتایج بهدست آمده نشان میدهد که شاخص پایداری اقتصادی در سه بخش حداقل، میانگین و حداکثر وزن فازی به ترتیب با کسب 447/0، 578/0 و 689/0 وزن فازی، نسبت به دیگر شاخصها برای بسترسازی حملونقل پایدار در شهر اهواز از اولویت اصلی برخوردار میباشد. تحلیل این فرایند برای اولویتسنجی متغیرهای پژوهش نیز نشان میدهد که متغیر بسترسازی امکانات و منابع برای ارتباطات الکترونیکی در بخش شاخص پایداری اقتصادی، متغیر حمایت از ایمنی و امنیت اجتماعی در بخش شاخص پایداری اجتماعی و کاهش آلایندههای آبهوایی در بخش شاخص پایداری زیست محیطی داری بیشترین وزنها در بخش حداقل، میانگین و حداکثر وزن فازی شدند.