:: دوره 16، شماره 56 - ( 12-1395 ) ::
جلد 16 شماره 56 صفحات 276-263 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه کارآمدی شبکه حمل و نقل شهری موجود و پیشنهادی طرح تفصیلی شهر بابل با استفاده از تحلیل گراف در GIS
سعید مدلل دوست* 1، جواد سدیدی2
1- دانشگاه خوارزمی تهران
2- دانشگاه خوارزمی
چکیده:   (7340 مشاهده)

شبکه ارتباطی موجود شهر بابل به‌لحاظ کارکرد گردشگری، جمعیت زیاد، کاربری بالای مسکونی و تجاری و ... قادر به تحمل حجم بالای وسایل نقلیه نمی‌باشد. هدف مطالعه حاضر ارزیابی شبکه حمل و نقل موجود این شهر و مقایسه آن با کارآمدی شبکه حمل و نقل پیشنهادی طرح تفصیلی شهر بابل تهیه شده توسط اداره کل راه و شهرسازی استان مازندران می‌باشد. در تحقیق حاضر با به‌دست آوردن پارامترهای هم‌بندی و دسترسی به صورت کمی، کارآمدی شبکه در وضعیت موجود و پیش‌بینی شده اندازه‌گیری شد. شاخص‌های آلفا و گاما که بیانگر میزان هم‌بندی بین خطوط ارتباطی است، به‌ترتیب 21 و 18 درصد برای 92 گره و 58 یال ارتباطی وضعیت موجود، و 19 و 21 درصد برای 488 گره و 283 یال ارتباطی وضعیت پیشنهادی طرح تفصیلی به‌دست آمد. درنهایت، مهم‌ترین راه‌های ارتباطی شهر بابل بر پایه تعداد مراحل رسیدن به دورترین نقطه در شبکه، تعداد اتصالات مستقیم و مجموع اتصالات مستقیم و غیرمستقیم در شبکه اولویت‌بندی شد. نتایج به‌دست آمده از شاخص‌های آلفا و گاما و نیز مطالعات میدانی نشان داد که به‌دلیل مقادیر کم این شاخص‌ها کارآمدی شبکه حمل و نقل شهری موجود شهر بابل نه تنها از میزان بسیار پایینی برخوردار است (زیر 50 درصد)، بلکه باتوجه به پیشنهادات طرح تفصیلی مصوب درخصوص اضافه نمودن شبکه معابر جدید، میزان کارآمدی پایین‌تر نیز خواهد شد.

واژه‌های کلیدی: GIS، شاخص آلفا، شاخص گاما، هم‌بندی، دسترسی، شهر بابل
متن کامل [PDF 1078 kb]   (1131 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1394/5/16 | پذیرش: 1394/10/16 | انتشار: 1395/12/8


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 16، شماره 56 - ( 12-1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها