[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
DOI::
OPEN ACCESS::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آمار نشریه
مقالات منتشر شده: 613
نرخ پذیرش: 21.3
نرخ رد: 78.7
میانگین داوری: 307 روز
میانگین انتشار: 630 روز
..
آمار عمومی نشریه
آمار عمومی نشریه
..
تعداد دورها                          23
تعداد شماره‌ها 83
 تعداد مقالات 4001
 تعداد مشاهده مقاله 11748252
 تعداد مقالات ارسال شده در یکسال اخیر 3230
 تعداد مقالات پذیرفته شده  637
 درصد پذیرش 30
 زمان پذیرش (روز) 120
 تعداد پایگاه های نمایه شده 9
 h.index 3
میانگین بازه زمانی فرایند داوری 30
:: دوره 13، شماره 41 - ( 1-1392 ) ::
جلد 13 شماره 41 صفحات 153-131 برگشت به فهرست نسخه ها
ساماندهی مراکز خدماتی حوضه دریاچه کافتر در جهت سهولت دسترسی گردشگران با استفاده از روش های AHP و GIS
مسعود تقوایی*1، حسن کیومرثی1
1- دانشگاه اصفهان
چکیده:   (13280 مشاهده)
از آنجا که در هر نوع برنامه ریزی به دلیل کمبود زمان ومنابع مالی، راهکارهای پیشنهادی برای دوره های زمانی مختلف ارائه شده ودر مرحله نخست بهره گیری از منابع و امکانات موجود پیشنهاد می‌شود، بنابراین در پژوهش حاضر سعی شده است تا با تحلیل فضایی، شناسایی و اولویت بندی امکانات و خدمات مورد نیاز گردشگران بازدید کننده از دریاچه کافتر در استان فارس، بهترین و کوتاه‌ترین مسیر دسترسی به آنها تعیین گردد. برای این منظور ابتدا با استفاده از مدل تحلیل سلسله مراتبی برای هریک از امکانات و خدمات وزنی منظور گردید، سپس با مقایسه کیفیت کنونی امکانات و خدمات موجود، اولویت بندی ارائه امکانات و خدمات جدید یا بازتوزیع امکانات موجود صورت-گرفت. سپس با بهره گیری ازمدل Analysis Network در نرم افزار ArcGIS، بهترین و کوتاه‌ترین مسیرهای دسترسی به این امکانات و خدمات به صورت نقشه های دسترسی با تعیین فاصله زمانی ارائه گردید. نتایج حاصل از پژوهش نشان می‌دهد‌که از میان 56 مورد ازامکانات و خدمات مورد نیاز گردشگران تنها 21 مورد در فاصله 17 کیلومتری دسترسی تأمین می‌گردد و بقیه امکانات در فواصل دورتر و در شهرهای موجود در محدوده مورد مطالعه متمرکز شده‌اند. بنابراین اولویت بندی‌های اجرایی در چهار فاز زمانی به گونه ای ارائه گردیده است که با بازتوزیع منابع و امکانات موجود، بهترین دسترسی برای گردشگران فراهم گردد.
واژه‌های کلیدی: گردشگری طبیعی، تحلیل فضایی، مسیر دسترسی، دریاچه کافتر
متن کامل [PDF 1581 kb]   (2057 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1392/3/4 | پذیرش: 1392/4/26 | انتشار: 1393/9/13
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Organization Service Centers in Kaftar Lake Watershed for Easy Access by Tourists. جغرافیایی 2013; 13 (41) :131-153
URL: http://geographical-space.iau-ahar.ac.ir/article-1-196-fa.html

تقوایی مسعود، کیومرثی حسن. ساماندهی مراکز خدماتی حوضه دریاچه کافتر در جهت سهولت دسترسی گردشگران با استفاده از روش های AHP و GIS . فضای جغرافیایی. 1392; 13 (41) :131-153

URL: http://geographical-space.iau-ahar.ac.ir/article-1-196-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 13، شماره 41 - ( 1-1392 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فضای جغرافیایی Geographic Space
Persian site map - English site map - Created in 0.2 seconds with 43 queries by YEKTAWEB 4642