:: دوره 19، شماره 68 - ( 1-1398 ) ::
جلد 19 شماره 68 صفحات 13-1 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی اثر گودبرداری بر زمین شناسی ساختگاه و تحلیل پایداری پرتال ورودی دستگاه حفار تونل خط 2 مترو تبریز با استفاده از نرم افزار FLAC
حامد حق کیش1 ، سید آرش موسوی قاسمی* 2
1- گروه مهندسی عمران، موسسه آموزش عالی رشدیه تبریز.
2- گروه مهندسی عمران، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز. (نویسنده مسئول).
چکیده:   (2762 مشاهده)

      یکی از مهم­ترین مسائل موجود در احداث پروژه­ های عمرانی، به­ ویژه، پروژه­ های احداث شفت­ های ورودی  دستگاه حفاری مکانیزه تونل در مناطق شهری، مطالعه و تامین پایداری شیروانی­ های خاکی مربوط به آنهاستهدف از تحلیل پایداری شیروانی­ ها یافتن ضریب اطمینان مناسب برای تامین پایداری ترانشه­ های ایجاد شده و در عین حال اقتصادی بودن آن می­ باشد. مناسب­ ترین روش در تحلیل چنین مسائلی، مدلسازی عددی این شیروانی­ ها و مقایسه نتایج حاصل، با مقادیر اندازه­ گیری شده واقعی می­باشددر این مقاله به کمک روش تفاضلات محدود و با استفاده از نرم افزار FLAC2D تحلیل­ های مختلفی بر روی مدل­ های پیشنهادی صورت پذیرفته است و گزینه مناسب برای حفاری دیواره­ های شفت ورودی (ترانشه ها و برم ها) پیشنهاد شده است. همچنین طی آن اثرات خصوصیات مکانیکی خاک (از قبیل چسبندگی، زاویه اصطکاک داخلی، وزن مخصوص خاک، مدول الاستیسیته، ضریب پواسون) و مشخصات هندسی شیب و تاثیر سیستم­ های نگهداری و سطح تراز آب زیرزمینی تحت عنوان آنالیز حساسیت برای یک مدل انتخابی بررسی شده است 

واژه‌های کلیدی: شفت، پایداری شیروانی‌ها، مدلسازی، روش تفاضلات محدود، روش تعادل حدی، آنالیز حساسیت
متن کامل [PDF 670 kb]   (519 دریافت)    
نوع مطالعه: گزارش مورد | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1394/11/6 | پذیرش: 1395/3/24 | انتشار: 1398/1/19


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 19، شماره 68 - ( 1-1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها