[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
DOI::
OPEN ACCESS::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آمار نشریه
مقالات منتشر شده: 613
نرخ پذیرش: 21.3
نرخ رد: 78.7
میانگین داوری: 307 روز
میانگین انتشار: 630 روز
..
آمار عمومی نشریه
آمار عمومی نشریه
..
تعداد دورها                          23
تعداد شماره‌ها 83
 تعداد مقالات 4001
 تعداد مشاهده مقاله 11748252
 تعداد مقالات ارسال شده در یکسال اخیر 3230
 تعداد مقالات پذیرفته شده  637
 درصد پذیرش 30
 زمان پذیرش (روز) 120
 تعداد پایگاه های نمایه شده 9
 h.index 3
میانگین بازه زمانی فرایند داوری 30
:: دوره 18، شماره 63 - ( 9-1397 ) ::
جلد 18 شماره 63 صفحات 145-125 برگشت به فهرست نسخه ها
عوامل موثر در انتخاب مراکز خرید شهری توسط گردشگران و زائران: مطالعه موردی مشهد
علی رهنما1 ، هادی رفیعی*2
1- پژوهشگر گروه اقتصاد گردشگری جهاد دانشگاهی خراسان رضوی.
2- عضو هیات علمی گروه اقتصاد گردشگری جهاد دانشگاهی خراسان رضوی. (نویسنده مسئول).
چکیده:   (4770 مشاهده)

خرید از جمله مواردی است که همواره مورد توجه گردشگران و زائران قرار گرفته و وجود بازارها و مراکز خرید متنوع در شهرهایی که پذیرای گردشگران و زائران از اقصی نقاط جهان هستند نشان دهنده اهمیت این موضوع می­باشد. مشهد به عنوان دومین کلان شهر مذهبی دنیا که سالانه پذیرای بیش از 25 میلیون زائر و گردشگر نقاط مختلف جهان است دارای بازار و مراکز خرید متنوعی است که می­تواند نیازهای گردشگران و زائران را پاسخگو باشد. در این پژوهش عوامل موثر در انتخاب مراکز خرید توسط گردشگران و زائران در مشهد مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفت. برای این منظور 396 پرسشنامه جمع آوری و با استفاده از روش لاجیت چندگانه به تخمین این عوامل پرداخته شد. مراکز خرید در مشهد بر اساس موقعیت جغرافیایی آن­ها در سه گروه قرار گرفتند. گروه اول که فراوانی بیشتری نسبت به دو گروه دیگر دارد شامل بازارهای اطراف حرم، بازار رضا، بازار مرکزی، بازار فردوسی و 17 شهریور است که موقعیت جغرافیایی آن­ها در اطراف حرم می­باشد. گروه دوم شامل جنت، زیست خاور، پروما ،آلتون  و در نهایت گروه سوم شامل الماس شرق، کیان سنتر، هایپر مارکت پدیده و بازار طرقبه  می­باشد. نتایج تحقیق نشان داد که متغیرهای درآمد، تحصیلات و شاخص حمل و نقل (کمتر از متوسط) تاثیر مثبت و معنی‎داری بر انتخاب گردشگران در گروه دوم نسبت به گروه اول دارد و متغیرهای ماندگاری، استان، تعداد افراد خانوار، ایاب و ذهاب (وسیله شخصی) و شاخص حمل و نقل (کمتر از متوسط) تاثیر مثبت و معنی دار و متغیرهای شغل، مناسب بودن قیمت (بیشتر از متوسط) و شاخص زیر ساخت (کمتر از متوسط) تاثیر منفی و معنی دار بر انتخاب گردشگران در گروه سوم نسبت به گروه اول دارند. در انتها با توجه به نتایج پژوهش پیشنهادهایی ارائه گردید.

واژه‌های کلیدی: مراکز خرید، گردشگر، مشهد، لاجیت چندگانه
متن کامل [PDF 870 kb]   (852 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1394/11/13 | پذیرش: 1395/12/11 | انتشار: 1397/9/24
فهرست منابع
1. Afshar Naderi, K., (2007), "Business centers", Architect Magazine, 6 (44): 12-16. [In Persian].
2. Azmi, A., Motiei Langeroudi, H., Ghadiri Masoum, M., Rezvani, M., (2008), "The role of local markets in urban economic sustainability-Case Study of Gilan Province", The First Sustainable Urban Development Conference, 2 to 3 December, Tehran University. [In Persian].
3. Barutcu, S., Dogan, H., Unguren, E., (2011), "Tourists' perception and satisfaction of shopping in Alanya region: A comparative analysis of different nationalities", Procedia Social and Behavioral Sciences, 24: 1049-1059. [DOI:10.1016/j.sbspro.2011.09.101]
5. Bazargan, A., Sarmad, Z., (1998), "Research methods in behavioral sciences", Tehran, Agah Publisher. [In Persian].
6. Ben-Akiva, M, Lerman, S., (1985), "Discrete choice analysis: theory and applications travel demand", MIT Press, Cambridge, MA.
7. Buhalis, D., Costa., J., (2006), "Tourism business frontiers (Consumers, products and industry)", Oxford, UK: Elsevier Ltd.Butterworth-Heinemann. [DOI:10.4324/9780080455914]
9. Esmaeilzadeh, H., Esmaeilzadeh, Y., (2017), "Recognizing effective and impressible factors on/from tourism sustainability in the coastal cities (The case study: Anzali Port)", Journal of Geographic Space, 17 (60): 55-77. [In Persian].
10. Ferdowsi, R., Ghahramanzade, M., Pishbahar, E., Raheli, H., (2013), "Analyzing determinants of loan repayment performance of agriculture bank in Maragheh", Quarterly Journal of Economic Research and Policy, 21 (67): 49-68. [In Persian].
11. Fransis, F., Bob, R., (2008), "Little patterns in marketing research", Translation by Mohammad Reza Kohansal and Hadi Rafiee Darani. Mashhad. Ferdowsi University Press. [In Persian].
12. Ghaffari Ashtiani, P., (2015), "Investigating the impact of price perceptions on price and pleasure rates", Marketing Management Magazine, 10 (28): 49-71. [In Persian].
13. Greene W. H., (2002), "Econometric analysis", fifth ed, Prentice Hall, New York, University.
14. Greene, W. H., Hensher, D. A., (2003), "A latent class model for discrete choice 10-analysis: contrasts with mixed logit", Transportation Research Part B, 37: 681-698. [DOI:10.1016/S0191-2615(02)00046-2]
16. Hausman, J. A., Mcfadden, D., (1984), "Specification tests for the multinomial logit model", Econometrical, 52: 1219-1240. [DOI:10.2307/1910997]
18. Heij, C., Boer, P., De Hans Franses, Ph., Kloek, T., Herman, K., Dijk, V., (2004), "Econometric methods with applications in business and economics", Oxford University, Press Inc, New York.
19. Khare, A., (2011), "Mall shopping behaviour of Indian small town consumers", Journal of Retailing and Consumer Services, 18: 110-118. [DOI:10.1016/j.jretconser.2010.10.005]
21. Khoobeh, A., (2010), "Store management, layout and engineering sales: methods and techniques of sales management", first ed, Tehran, Dydar publishing house. [In Persian].
22. Kohansal, M., Firouz Zarei, A., (2014), "Investigating socioeconomic factors affecting customers' impact on marketing advertising policies: Application of the logitem multinational model", Journal of Economic Research, 49 (1): 1-18. [In Persian].
23. Long, J. S., (1997), "Regression models for categorical and limited dependent variables", SAGE Publications, Inc. London EC2A 4PU, United Kingdom.
24. Maddala, G. S., (2017), "Introduction to econometrics", Third Edition, Wiley.
25. Meshkini, A., Nabavi, M., Pour Taher, M., (2014), "Assessing the effective factors in attracting tourists to commercial and recreational centers (Case study: Commercial centers of the Sepad Tourism Sector, Mashhad)", Quarterly Journal of Space Planning, 18 (1): 109-134. [In Persian].
26. Mohammad Fam, A., (2011), "Presentation of a model for market risk assessment and market survey (Case Study: Hamedan Market)", Quarterly Journal of Occupational Health and Safety, 2: 17-22. [In Persian].
27. Najjar Zadeh, M., Amin Bidokhti, A. A., Morad NeJad, J., (2014), "Evaluation of factors affecting the overall satisfaction of tourists shopping in the city of Baneh", Journal of Applied Research of Geography Sciences, 15 (36): 97-115. [In Persian].
28. Niknam, J., (2006), "Space organization of the New Vanak commercial area in Tehran", First Conference on Urban Planning and Management, Mashhad, Ferdowsi University [In Persian].
29. Pai C.W, Saleh W., (2008), "Modeling motorcyclist injury severity by various crash types at T-junctions in the uk", Safety science, 46:1234-1247. [DOI:10.1016/j.ssci.2007.07.005]
31. Parsapour, S., Kohansal, M., (2014),"Investigating factors affecting farmers' savings using a logit model (Case Study: Razavi Khorasan Province)", Agricultural Economics Research, 6 (3): 121-142. [In Persian].
32. Pirnia, M. K., (1993), "Familiar with Islamic architecture of Iran", Tehran: Iran University of Science and Technology. [In Persian].
33. Safavi, S. R., Eskandari Nodeh, M., Alizadeh, M., Khoshdel, M., (2017), "Analysis of the employment situation in the tourism sector and its impact on the balanced development of regional economy case study (gilan province)", Journal of Geographic Space, 17 (60): 21-38. [In Persian].
34. Saghayi, M., Javanbakht Ghahfarokhi, Z., Mafi, A., (2012), "Analysis of the role of shopping centers in relation to tourism and pilgrimage in metropolises (Case study: Mashhad Metropolis)", Journal of Geographical Studies in Arid Regions, 2 (8): 77-101. [In Persian].
35. Samiei Zefarghandi, A., Nayeb Zadeh, Sh., Dehghan Dehnavi, H., (2015), "Investigating the effect, effectiveness and consumer perceived risk on purchasing green products (Case Study: Students of Islamic Azad University, Science and Research Branch of Tehran)", Marketing Management Magazine, 10 (27): 79-99. [In Persian].
36. Sohrabi, R., Samadi, A., Yousefi Fard, A., (2012), "Comprehensive model design to identify the factors affecting the behavior of sudden (unplanned) customer purchases in chain stores", National Conference on Accounting, Financial Management and Investment, Gorgan, Golestan University of Applied Sciences. [In Persian].
37. Stynes, D. J., O'Halloran, C., (2004), "Tourism planning, Michigan state University Extensions Bulletin".
38. Vella, F., Bichrel, Y., (2005), "International tourism", Translated by Ebrahim Goharian and Mohammad Mehdi Bachchi", Tehran. Great Amir. [In Persian].
39. Wu, M.Y., Wall, G.,,Pearce, P. L., (2014), "Shopping experiences: International tourists in Beijing's Silk Market", Tourism Management, 41: 96-106. [DOI:10.1016/j.tourman.2013.09.010]
41. Zangiabadi, A., Mohammadi, J., Zirakbash, D., (2006), "Analysis of the internal tourism market of Isfahan", Geography and Development Magazine, 4 (8): 131-156. [In Persian].
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rahnama A. Important factors in choosing urban shopping centers by tourists and pilgrims: A Case Study Mashhad. جغرافیایی 2018; 18 (63) :125-145
URL: http://geographical-space.iau-ahar.ac.ir/article-1-2223-fa.html

رهنما علی، رفیعی هادی. عوامل موثر در انتخاب مراکز خرید شهری توسط گردشگران و زائران: مطالعه موردی مشهد. فضای جغرافیایی. 1397; 18 (63) :125-145

URL: http://geographical-space.iau-ahar.ac.ir/article-1-2223-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 18، شماره 63 - ( 9-1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فضای جغرافیایی Geographic Space
Persian site map - English site map - Created in 0.2 seconds with 43 queries by YEKTAWEB 4642