گروه مهندسی بیوسیستم، دانشکده علوم کشاورزی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران
چکیده: (3966 مشاهده)
از وظایف عمدهی شهرداریها حل مسائل زیست محیطی و تبدیل محیط شهری به محیط سالم و قابل زیست برای ساکنان آن است. در بخش اول اینپژوهش با استفاده از مدل سروکوال، کیفیت خدمات فضای سبز با استفاده از 27 گزاره و در پنج بُعد بررسی شد. برای تحلیل ابعاد کیفیت خدمات از آزمون ویلکاکسون استفاده شد. با توجه به نتایج این آزمون، بین اهمیت عوامل مؤثر بر کیفیت فضای سبز از نظر شهروندان و رضایت مندی آنها از این عوامل تفاوت معنیدار وجود دارد. بررسی نتایج نشان میدهد کمترین میزان رضایت مربوط به کیوسکهای مطبوعات، بوفهها، سرویسهای بهداشتی، رختکن لباس ورزشی، امکانات نورپردازی، غرفههای ارائه محصولات فرهنگی و امنیت بوستانها است. رضایت بیشتر شهروندان از این طریق قابل تامین است. در بخش دوم تحقیق، ابتدا بوستانهای منطقه ازنظر دو جنبه ظاهر فیزیکی بوستان و عملیات نگهداری بوستان مورد ارزیابی کیفی قرار گرفتند. سپس با استفاده از روش تحلیل رابطهای خاکستری (GRA)، رتبه بندی شدند. نتایج نشان داد که بوستانهای ابوذر، جهاد و زمزم دارای بالاترین رتبه و بوستانهای میخک، آفتاب و جوانان دارای پایینترین رتبه هستند. در بخش سوم پژوهش، چگونگی بهرهبرداری شهروندان از بوستانهای منطقه شامل انگیزه، احساس، تعداد دفعات، زمان و مدت مراجعه موردمطالعه قرار گرفت. در کنار طبیعت بودن مهمترین انگیزه و فراموشی مشکلات و احساس راحتی مهمترین احساسات شهروندان شهروندان منطقه از مراجعه به بوستانها است. از طرف دیگر احساس تعلق به خود و آزادی کمترین درصد از احساسات شهروندان را به خود اختصاص داده است.
زنگنه مرتضی. ارزیابی کیفیت خدمات بوستانهای شهری تهران و رتبهبندی آنها با استفاده از روش تحلیل رابطهای خاکستری: مطالعه موردی منطقه 17. فضای جغرافیایی. 1400; 21 (75) :95-115