[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
DOI::
OPEN ACCESS::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آمار نشریه
مقالات منتشر شده: 644
نرخ پذیرش: 21.8
نرخ رد: 78.2
میانگین داوری: 307 روز
میانگین انتشار: 626 روز
..
آمار عمومی نشریه
آمار عمومی نشریه
..
تعداد دورها                          23
تعداد شماره‌ها 83
 تعداد مقالات 4001
 تعداد مشاهده مقاله 11748252
 تعداد مقالات ارسال شده در یکسال اخیر 3230
 تعداد مقالات پذیرفته شده  637
 درصد پذیرش 30
 زمان پذیرش (روز) 120
 تعداد پایگاه های نمایه شده 9
 h.index 3
میانگین بازه زمانی فرایند داوری 30
:: دوره 21، شماره 75 - ( 7-1400 ) ::
جلد 21 شماره 75 صفحات 115-95 برگشت به فهرست نسخه ها
ارزیابی کیفیت خدمات بوستان‌های شهری تهران و رتبه‌بندی آنها با استفاده از روش تحلیل رابطه‌ای خاکستری: مطالعه موردی منطقه 17
مرتضی زنگنه*
گروه مهندسی بیوسیستم، دانشکده علوم کشاورزی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران
چکیده:   (3966 مشاهده)
از وظایف عمده­ی شهرداری­ها حل مسائل زیست محیطی و تبدیل محیط شهری به محیط سالم و قابل زیست برای ساکنان آن است. در بخش اول این پژوهش با استفاده از مدل سروکوال، کیفیت خدمات فضای سبز با استفاده از 27 گزاره و در پنج بُعد بررسی شد. برای تحلیل ابعاد کیفیت خدمات از آزمون ویلکاکسون استفاده شد. با توجه به نتایج این آزمون، بین اهمیت عوامل مؤثر بر کیفیت فضای سبز از نظر شهروندان و رضایت مندی آن‌ها از این عوامل تفاوت معنی‌دار وجود دارد. بررسی نتایج نشان می­دهد کمترین میزان رضایت مربوط به کیوسک‌های مطبوعات، بوفه‌ها، سرویس‌های بهداشتی، رختکن لباس ورزشی، امکانات نورپردازی، غرفه‌های ارائه محصولات فرهنگی و امنیت بوستان‌ها است. رضایت بیشتر شهروندان از این طریق قابل تامین است. در بخش دوم تحقیق، ابتدا بوستان‌های منطقه ازنظر دو جنبه ظاهر فیزیکی بوستان و عملیات نگهداری بوستان مورد ارزیابی کیفی قرار گرفتند. سپس با استفاده از روش تحلیل رابطه‌ای خاکستری (GRA)، رتبه بندی شدند. نتایج نشان داد که بوستان‌های ابوذر، جهاد و زمزم دارای بالاترین رتبه و بوستان­های میخک، آفتاب و جوانان دارای پایین‌ترین رتبه هستند. در بخش سوم پژوهش، چگونگی بهره­برداری شهروندان از بوستان‌های منطقه شامل انگیزه، احساس، تعداد دفعات، زمان و مدت مراجعه موردمطالعه قرار گرفت. در کنار طبیعت بودن مهم‌ترین انگیزه‌ و فراموشی مشکلات و احساس راحتی مهم‌ترین احساسات شهروندان شهروندان منطقه از مراجعه به بوستان‌ها است. از طرف دیگر احساس تعلق به خود و آزادی کمترین درصد از احساسات شهروندان را به خود اختصاص داده است.

واژه‌های کلیدی: کیفیت، سروکوال، خدمات، فضای سبز، رضایت‌مندی
متن کامل [PDF 2056 kb]   (702 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/5/14 | پذیرش: 1400/2/5 | انتشار: 1400/9/30
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Zangeneh M. Evaluation of Service Quality of Tehran Urban Parks and Their Ranking Using Grey Relational Analysis Method: A Case Study of District 17. جغرافیایی 2021; 21 (75) :95-115
URL: http://geographical-space.iau-ahar.ac.ir/article-1-3508-fa.html

زنگنه مرتضی. ارزیابی کیفیت خدمات بوستان‌های شهری تهران و رتبه‌بندی آنها با استفاده از روش تحلیل رابطه‌ای خاکستری: مطالعه موردی منطقه 17. فضای جغرافیایی. 1400; 21 (75) :95-115

URL: http://geographical-space.iau-ahar.ac.ir/article-1-3508-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 21، شماره 75 - ( 7-1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فضای جغرافیایی Geographic Space
Persian site map - English site map - Created in 0.21 seconds with 43 queries by YEKTAWEB 4657