تحلیل الگوی پراکنش فضایی مراکز آموزشی(مقطع دبیرستان) وساماندهی آن(مطالعه موردی:شهر سنندج)
|
امید مبارکی* 1، مرضیه اسمعیل پور2 ، مریم محمدی3  |
1- گروه جغرافیا و برنامه ریزی شهری، دانشگاه مراغه، مراغه، ایران. (نویسنده مسئول). 2- گروه جغرافیا و برنامه ریزی شهری، دانشگاه مراغه، مراغه، ایران. 3- دانش آموخته جغرافیا و برنامه ریزی شهری، دانشگاه مراغه، مراغه، ایران. |
|
چکیده: (3658 مشاهده) |
یکی از مهمترین کاربریهای شهری کاربریهای آموزشی است که توزیع فضایی مناسب آنها با مقیاسهای عملکردی، رعایت اصول همجواری با سایر کاربریهای شهری و قرارگیری در پهنهی فضایی مطلوب از جمله مواردی است که در ایجاد و احداث آنها باید موردتوجه برنامهریزان شهری قرار گیرد. در همین راستا، تحقیق حاضر باهدف تحلیل الگوی پراکنش فضایی مراکز آموزشی (مقطع دبیرستان) و ساماندهی آن در شهر سنندج انجامگرفته است. روش تحقیق توصیفی – تحلیل و به لحاظ هدف جزو تحقیقات کاربردی محسوب میشود. روش گردآوری دادهها اسنادی – کتابخانهای و میدانی (مشاهده) بوده است. برای شناخت الگوی توزیع فضایی مراکز آموزشی دبیرستان از روشهای موران جهانی، بیضی انحراف استاندارد، میانگین مرکزی و تابع تراکم کرنل و برای سنجش میزان سازگاری و پهنهبندی فضایی از روشهای AHP-Fuzzy در قالب 19 شاخص بهره گرفتهشده است. نتایج حاصل از ضریب خودهمبستگی موران جهانی با عدد 232/0 مثبت نشان داد که توزیع فضایی دبیرستانهای سطح شهر سنندج از الگوی متمرکز نسبی پیروی میکند و بیضی انحراف استاندارد دارای جهت شمالی – جنوبی متمایل به غرب شهر بوده که نشان از تجمع و تمرکز بالاتر واحدهای آموزشی در مناطق مرکزی و شمالی- غربی شهر مانند منطقه سه و یک شهر بوده است. نتایج بهدستآمده از نقشهی سازگاری نشان داد که حدود 48 درصد از دبیرستانهای سطح شهر سنندج (معادل 16 مورد) در طیف سازگار و وضعیت بهینه و 6 دبیرستان معادل 18 درصد از دبیرستانهای سطح شهر در شرایط ناسازگار و نامطلوب نسبت به همجواری با سایر کاربریهای شهری قرار دارند. همچنین نقشهی پهنهبندی فضایی شهر نشان داد که حدود 33 درصد از مراکز آموزشی موردمطالعه در پهنهی فضایی مطلوب و 12 مرکز از دبیرستانهای موردمطالعه تحقیق (معادل 36 درصد از کل) در پهنهی فضایی نامطلوب و نسبتاً نامطلوب مکان گزینی شدهاند.
|
|
واژههای کلیدی: کاربری اراضی، پراکنش فضایی، مراکز آموزشی دبیرستان، شهر سنندج |
|
متن کامل [PDF 1363 kb]
(810 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1398/9/5 | پذیرش: 1399/4/4 | انتشار: 1400/7/6
|
|
|
|