1- گروه جغرافیای سیاسی، دانشکده علوم جغرافیایی، دانشگاه خوارزمی تهران. (نویسنده مسئول). 2- دانشجوی دکتری جغرافیای سیاسی، دانشگاه تهران. 3- کارشناسی ارشد جغرافیای سیاسی دانشگاه خوارزمی، تهران.
چکیده: (5111 مشاهده)
زادبوم در جغرافیا از آن دست مفاهیم هویت مکانی است که به جمعیت ساکن در رویارویی با رخدادهایی که به نوعی با منافع و مصالح آن محدوده مربوط میشود کنش همسان میبخشد که از آن میان میتوان به پدیدهی انتخابات و همگونی آرای زادبومی اشاره کرد. پدیده انتخابات مورد مطالعه علوم مختلف به ویژه جغرافیای سیاسی بوده است که در قالب آن به مطالعهی الگوی توزیع فضایی قدرت در چهارچوب کنش متقابل قدرت انتخابات و فضا پرداخته می-شود و جستار زادبوم از مفاهیم اساسی این علم به شمار میرود. زادبوم از جمله عوامل اثر گذار در جهتدهی به پایگاه رأیآوری نامزدهای انتخاباتی است. در کشور ایران نیز دادهها و یافتههای موجود نشان میدهند که بخشی از آرای نامزدهای انتخاباتی تابعی از آرای زادبوی بوده است. اوج این تأثیر را در دور نخست نهمین دوره ریاست جمهوری و تاثیر ضعیف آن را در یازدهمین دوره انتخابات میتوان مشاهده کرد. پژوهش حاضر که ماهیتی توصیفی تحلیلی دارد و دادهها و اطلاعات مورد نیاز آن کتابخانهای گردآوری شده بر این فرض استوار است که کارکرد آرای زادبوم تایعی از تحولات گفتمانی، همسنگی نامزدهای ریاست جمهوری و ناکارآمدی گفتمان حاکم است. نتیجه پژوهش حاضر نشان میدهد که نتایج یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بیشتر تابعی از مسائلی همچون تفرقه اصولگرایان، ناکارآمدی مدیریت دهساله اصولگرایان، رویکرد فرازادبومی نامزدهای ریاست جمهوری بوده است.