AU - mobaraki, omid AU - esmaeipoor, marzieh AU - MOHAMADI, MARYAM TI - Analysis of Spatial Distribution Pattern of Educational Centers (High School) and its Arrangement (Case Study: Sanandaj City) PT - JOURNAL ARTICLE TA - geospace JN - geospace VO - 21 VI - 74 IP - 74 4099 - http://geographical-space.iau-ahar.ac.ir/article-1-3580-fa.html 4100 - http://geographical-space.iau-ahar.ac.ir/article-1-3580-fa.pdf SO - geospace 74 AB  - یکی از مهم­ترین کاربری­های شهری کاربری­های آموزشی است که توزیع فضایی مناسب آن‌ها با مقیاس­های عملکردی، رعایت اصول همجواری با سایر کاربری­های شهری و قرارگیری در پهنه­ی فضایی مطلوب از جمله مواردی است که در ایجاد و احداث آن‌ها باید موردتوجه برنامه­ریزان شهری قرار گیرد. در همین راستا، تحقیق حاضر باهدف تحلیل الگوی پراکنش فضایی مراکز آموزشی (مقطع دبیرستان) و ساماندهی آن در شهر سنندج انجام‌گرفته است. روش تحقیق توصیفی – تحلیل و به لحاظ هدف جزو تحقیقات کاربردی محسوب می­شود. روش گردآوری داده­ها اسنادی – کتابخانه­ای و میدانی (مشاهده) بوده است. برای شناخت الگوی توزیع فضایی مراکز آموزشی دبیرستان از روش­های موران جهانی، بیضی انحراف استاندارد، میانگین مرکزی و تابع تراکم کرنل و برای سنجش میزان سازگاری و پهنه­بندی فضایی از روش­های AHP-Fuzzy در قالب 19 شاخص بهره گرفته‌شده است. نتایج حاصل از ضریب خودهمبستگی موران جهانی با عدد 232/0 مثبت نشان داد که توزیع فضایی دبیرستان­های سطح شهر سنندج از الگوی متمرکز نسبی پیروی می­کند و بیضی انحراف استاندارد دارای جهت شمالی – جنوبی متمایل به غرب شهر بوده که نشان از تجمع و تمرکز بالاتر واحدهای آموزشی در مناطق مرکزی و شمالی- غربی شهر مانند منطقه سه و یک شهر بوده است. نتایج به‌دست‌آمده از نقشه­ی سازگاری نشان داد که حدود 48 درصد از دبیرستان­های سطح شهر سنندج (معادل 16 مورد) در طیف سازگار و وضعیت بهینه و 6 دبیرستان معادل 18 درصد از دبیرستان­های سطح شهر در شرایط ناسازگار و نامطلوب نسبت به همجواری با سایر کاربری­های شهری قرار دارند. همچنین نقشه­ی پهنه­بندی فضایی شهر نشان داد که حدود 33 درصد از مراکز آموزشی موردمطالعه در پهنه­ی فضایی مطلوب و 12 مرکز از دبیرستان­های موردمطالعه تحقیق (معادل 36 درصد از کل) در پهنه­ی فضایی نامطلوب و نسبتاً نامطلوب مکان گزینی شده­اند. CP - IRAN IN - University of maragheh LG - eng PB - geospace PG - 155 PT - Research YR - 2021