TY - JOUR JF - geospace JO - جغرافیایی VL - 19 IS - 68 PY - 2019 Y1 - 2019/4/01 TI - Effect of excavation in geological structure and stability analysis of Tabriz Metro Line 2 tunnel boring machine entrance portal using the software FLAC TT - بررسی اثر گودبرداری بر زمین شناسی ساختگاه و تحلیل پایداری پرتال ورودی دستگاه حفار تونل خط 2 مترو تبریز با استفاده از نرم افزار FLAC N2 - یکی از مهم­ترین مسائل موجود در احداث پروژه­ های عمرانی، به­ ویژه، پروژه­ های احداث شفت­ های ورودی دستگاه حفاری مکانیزه تونل در مناطق شهری، مطالعه و تامین پایداری شیروانی­ های خاکی مربوط به آنهاست. هدف از تحلیل پایداری شیروانی­ ها یافتن ضریب اطمینان مناسب برای تامین پایداری ترانشه­ های ایجاد شده و در عین حال اقتصادی بودن آن می­ باشد. مناسب­ ترین روش در تحلیل چنین مسائلی، مدلسازی عددی این شیروانی­ ها و مقایسه نتایج حاصل، با مقادیر اندازه­ گیری شده واقعی می­باشد. در این مقاله به کمک روش تفاضلات محدود و با استفاده از نرم افزار FLAC2D تحلیل­ های مختلفی بر روی مدل­ های پیشنهادی صورت پذیرفته است و گزینه مناسب برای حفاری دیواره­ های شفت ورودی (ترانشه ها و برم ها) پیشنهاد شده است. همچنین طی آن اثرات خصوصیات مکانیکی خاک (از قبیل چسبندگی، زاویه اصطکاک داخلی، وزن مخصوص خاک، مدول الاستیسیته، ضریب پواسون) و مشخصات هندسی شیب و تاثیر سیستم­ های نگهداری و سطح تراز آب زیرزمینی تحت عنوان آنالیز حساسیت برای یک مدل انتخابی بررسی شده است SP - 1 EP - 13 AU - Haghkish, Hamed AU - Mousavi Ghasemi, S. Arash AD - Department of Civil Engineering ,Tabriz Branch, Islamic Azad University,Tabriz, Iran KW - Shaft KW - slope stability KW - modeling KW - finite difference method KW - limit equilibrium method KW - sensitivity analysis UR - http://geographical-space.iau-ahar.ac.ir/article-1-2209-fa.html ER -