@ARTICLE{, author = {Rahnama, Ali and }, title = {Important factors in choosing urban shopping centers by tourists and pilgrims: A Case Study Mashhad}, volume = {18}, number = {63}, abstract ={خرید از جمله مواردی است که همواره مورد توجه گردشگران و زائران قرار گرفته و وجود بازارها و مراکز خرید متنوع در شهرهایی که پذیرای گردشگران و زائران از اقصی نقاط جهان هستند نشان دهنده اهمیت این موضوع می­باشد. مشهد به عنوان دومین کلان شهر مذهبی دنیا که سالانه پذیرای بیش از 25 میلیون زائر و گردشگر نقاط مختلف جهان است دارای بازار و مراکز خرید متنوعی است که می­تواند نیازهای گردشگران و زائران را پاسخگو باشد. در این پژوهش عوامل موثر در انتخاب مراکز خرید توسط گردشگران و زائران در مشهد مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفت. برای این منظور 396 پرسشنامه جمع آوری و با استفاده از روش لاجیت چندگانه به تخمین این عوامل پرداخته شد. مراکز خرید در مشهد بر اساس موقعیت جغرافیایی آن­ها در سه گروه قرار گرفتند. گروه اول که فراوانی بیشتری نسبت به دو گروه دیگر دارد شامل بازارهای اطراف حرم، بازار رضا، بازار مرکزی، بازار فردوسی و 17 شهریور است که موقعیت جغرافیایی آن­ها در اطراف حرم می­باشد. گروه دوم شامل جنت، زیست خاور، پروما ،آلتون و در نهایت گروه سوم شامل الماس شرق، کیان سنتر، هایپر مارکت پدیده و بازار طرقبه می­باشد. نتایج تحقیق نشان داد که متغیرهای درآمد، تحصیلات و شاخص حمل و نقل (کمتر از متوسط) تاثیر مثبت و معنی‎داری بر انتخاب گردشگران در گروه دوم نسبت به گروه اول دارد و متغیرهای ماندگاری، استان، تعداد افراد خانوار، ایاب و ذهاب (وسیله شخصی) و شاخص حمل و نقل (کمتر از متوسط) تاثیر مثبت و معنی دار و متغیرهای شغل، مناسب بودن قیمت (بیشتر از متوسط) و شاخص زیر ساخت (کمتر از متوسط) تاثیر منفی و معنی دار بر انتخاب گردشگران در گروه سوم نسبت به گروه اول دارند. در انتها با توجه به نتایج پژوهش پیشنهادهایی ارائه گردید. }, URL = {http://geographical-space.iau-ahar.ac.ir/article-1-2223-fa.html}, eprint = {http://geographical-space.iau-ahar.ac.ir/article-1-2223-fa.pdf}, journal = {Geographical Space}, doi = {}, year = {2018} }