RT - Journal Article T1 - Determining the Tourisim Climate Index in Esfahan Proinence Touristic Zones. JF - geospace YR - 2013 JO - geospace VO - 13 IS - 41 UR - http://geographical-space.iau-ahar.ac.ir/article-1-195-fa.html SP - 113 EP - 130 K1 - Tourism Climate Index (TCI) K1 - Tourism K1 - Isfahan K1 - Climate. AB - با توجه به اهمیت تأثیر عوامل اقلیمی در برنامه ریزی توریسم تعیین شاخص آسایش اقلیم گردشگری ( TCI) از ارزش و اهمیت زیادی برخوردار است. جهت تعیین شاخص TCI در سطح استان از آمار نرمال اقلیمی محاسبه شده ایستگاه های سینوپتیک استان اصفهان (2005ـ 1976) استفاده شده است. شاخص TCI شامل هفت مؤلفه اصلی، میانگین حداکثر دمای روزانه در هر ماه بر حسب سانتی‌گراد، میانگین روزانه حداقل رطوبت نسبی در هر ماه بر حسب درصد، میانگین روزانه دما در هر ماه بر حسب درجه سانتی‌گراد، میانگین روزانه رطوبت نسبی در هر ماه بر حسب درصد، میانگین روزانه بارندگی در ماه بر حسب میلی متر، میانگین روزانه سرعت باد در هر ماه بر حسب کیلومتر بر ساعت، میانگین روزانه تعداد ساعت آفتابی در هر ماه می‌باشد. مقادیر پارامتر های ذکر شده بر اساس نمودار و جداول مربوط به آن‌ها رتبه بندی شده و سپس پنج مؤلفه شاخص TCI به صورت ماهانه به وسیله سیستم اطلاعات جغرافیایی میان یابی شده‌اند پس از هم پوشانی لایه های اطلاعاتی مؤثر، نقشه های ماهانه بر اساس فرمول و ضابطه TCI و نقشه ارتفاعی استان اصفهان تهیه و بر اساس گروه‌های اقلیمی شاخص مورد نظر کلاس بندی شده است. نتایج به این صورت حاصل شد که ماه می و اکتبر از نظر شاخص TCI در سطح استان برای گردشگران بهترین و مناسب‌ترین ماه می‌باشند به طوری که در ماه می استان، شامل سه کلاس خیلی خوب، عالی و ایده آل است. در ماه مارس، آپریل و نوامبر نیز چهار کلاس خوب، خیلی خوب، عالی و ایده آل در سطح استان تشکیل شده است. شاخص TCI در ماه های ژوئن، ژوئیه و آگوست شرایط خوبی برای گردشگران ندارد فقط غرب استان در این ماه‌ها دارای کلاس عالی و ایده آل می‌باشد و تقریباً بقیه استان شرایط مناسبی ندارد. در ماه دسامبر شمال استان دارای شرایط عالی و جنوب آن نامطلوب است. ماه های ژانویه و فوریه از لحاظ آب و هوایی تقریباً یکسان هستند به طوری که شمال استان در این دو ماه وضعیت خیلی خوب و عالی را نشان می‌دهد LA eng UL http://geographical-space.iau-ahar.ac.ir/article-1-195-fa.html M3 ER -