TI - PT - JOURNAL ARTICLE TA - geospace JN - geospace VO - 16 VI - 54 IP - 54 4099 - http://geographical-space.iau-ahar.ac.ir/article-1-2533-fa.html 4100 - http://geographical-space.iau-ahar.ac.ir/article-1-2533-fa.pdf SO - geospace 54 AB  - شهرستان خرم‌آباد از نخستین سکونتگاه‌های مردم ایران با تاریخ چند هزار ساله، با وجود تنوع اقوام و ایلات و جاذبه‌های گردشگری و غنای فرهنگی و طبیعی زمینه‌ساز توسعه گردشگری می‌باشد. هدف این مقاله، تحلیل راهبردهای توسعه پایدار گردشگری شهرستان خرم‌آباد با توجه به پتانسیل‌ها موجود در راستای توسعه صنعت گردشگری و تبدیل شهر به یک مقصد گردشگری بین‌المللی، پایدار و رقابتی می‌باشد. در این مقاله، ابتدا عوامل تأثیرگذار بر گردشگری خرم‌آباد تبیین گردیده، در گام بعدی از بین عوامل مؤثر، عوامل کلیدی استراتژیک موجود در هر زمینه شناسایی شدند، سپس اهمیت نسبی عوامل چهارگانه طبق مدل پیاده‌سازی ماتریس‌های ارزیابی داخلی و خارجی و با نظر کارشناسان گردشگری و مدیران منطقه بررسی گردید. در ادامه با توجه به رتبه‌بندی عوامل استراتژیک، مهم‌ترین فرصت‌ها و تهدیدها، نقاط قوت و ضعف گردشگری شهرستان در راستای توسعه این صنعت معرفی گردیدند و به کمک ابزار ماتریس داخلی–خارجی (IE matrix) و ماتریس SWOT، راهبردهایی در دو گروه عمده و خاص جهت توسعه صنعت گردشگری در شهرستان خرم‌آباد ارائه گردید. نتایج پژوهش نشان می‌دهد توسعه جاذبه‌های گردشگری طبیعی و فرهنگی–تاریخی، گسترش ارتباطات، همایش‌های سراسری با هدف توسعه بیشتر گردشگری، ایجاد زمینه سرمایه‌گذاری بخش خصوصی، استقرار مدیریت یکپارچه، ایجاد وحدت رویه در عملکرد سازمان‌های دخیل در امور گردشگری شهری و جلوگیری از اتلاف منابع انسانی و مالی و فنی، با ارائه خدمات مطلوب‌تر به گردشگران، حفاظت و توسعه منابع و امکانات موجود، نقش مؤثرتری در نیل به اهداف توسعه پایدار گردشگری شهرخرم‌آباد ایفا خواهد کرد. CP - IRAN IN - LG - eng PB - geospace PG - 21 PT - Research YR - 2016