Geographical Space
فضای جغرافیایی
جغرافیایی
Literature & Humanities
http://geographical-space.iau-ahar.ac.ir
1
admin
1735322X
fa
jalali
1393
9
1
gregorian
2014
12
1
4
47
online
1
fulltext
fa
ارزیابی و اولویت سنجی شاخصهای پایداری حملونقل شهری با استفاده از منطق فازی (نمونه موردی: شهر اهواز)
Assessment and Priority Surveying of Urban Transport Sustainability Indicators Using Fuzzy Logic (Case in Ahvaz)
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
چکیده
پژوهش حاضر با روششناسی «توصیفی- تحلیلی» و کاربرد روش دلفی، با هدف ارزیابی و اولویتسنجی شاخصهای پایداری حمل و نقل شهری در شهر اهواز به انجام رسیده است. جهت دستیابی به هدف یاد شده، شاخصهای پایداری حمل ونقل شهری در سه بعد پایداری اقتصادی، پایداری اجتماعی و پایداری زیست محیطی با 30 متغیر دسته-بندی و انتخاب شده و جهت ارزیابی و اولویتسنجی وضعیت آنها در حملونقل شهری اهواز، از نظرات 30 نفر از کارشناسان در سه حوضه، شامل اساتید دانشگاه، کارشناسان اجرایی شهرداریهای مناطق هشتگانه شهری و سازمان حمل و نقل شهری اهواز استفاده شده است. برای تحلیل دادههای بهدست آمده، وزنهای بهدست آمده به صورت اعداد فازی مثلثی در قالب مدل حداقل مجذورات لگاریتمی فازی (FLLS) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. نتایج بهدست آمده نشان میدهد که شاخص پایداری اقتصادی در سه بخش حداقل، میانگین و حداکثر وزن فازی به ترتیب با کسب 447/0، 578/0 و 689/0 وزن فازی، نسبت به دیگر شاخصها برای بسترسازی حملونقل پایدار در شهر اهواز از اولویت اصلی برخوردار میباشد. تحلیل این فرایند برای اولویتسنجی متغیرهای پژوهش نیز نشان میدهد که متغیر بسترسازی امکانات و منابع برای ارتباطات الکترونیکی در بخش شاخص پایداری اقتصادی، متغیر حمایت از ایمنی و امنیت اجتماعی در بخش شاخص پایداری اجتماعی و کاهش آلایندههای آبهوایی در بخش شاخص پایداری زیست محیطی داری بیشترین وزنها در بخش حداقل، میانگین و حداکثر وزن فازی شدند.
Abstract
The research methodology is "descriptive - analytic" and we used Delphi method to assess and priority survey the urban transport sustainable indicator in Ahvaz. To achieve these objectives, indicators of sustainable urban transport in three dimensions: economic sustainability, social dynamics and environmental sustainability with 30 variables were categorized and selected, and for this indicators assessment and priority surveying, we used the opinions of 30 experts in three part: university professors, eight Ahvaz urban region municipality and urban Transport organization authorities. For analyzing the achievied data, we weighted them by Triangular fuzzy numbers, and analyzed in fuzzy logarithmic least squares (FLLS). The research results showed that, economic sustainability indicators in three parts by the weight of at least 0.447 mean weights 0.578 and a maximum weight of 0.689 fuzzy weight, More weight of indicators of sustainable transport infrastructure in the city of Ahvaz is the main priority. In the part of research variables, infrastructure facilities variable and resources for electronic communications on economic stability indicators, support safety and security in the social sustainability indicator and finally the reduction of air and water pollutants in environmental sustainability indicators have the highest weights.
کلید واژه ها: پایداری, حمل و نقل شهری, مدل فازی, شهر اهواز
Keyword: Sustainability, Urban Transport, Fuzzy Models, Ahwaz.
213
231
http://geographical-space.iau-ahar.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-544-1&slc_lang=fa&sid=1
سعید
امانپور
10031947532846004711
10031947532846004711
No
دانشیار گروه جغرافیا و برنامه ریزی شهری دانشگاه شهید چمران اهواز
مرتضی
نعمتی
10031947532846004712
10031947532846004712
No
استادیار گروه جغرافیا و برنامه ریزی شهری دانشگاه شهید چمران اهواز
هادی
علیزاده
Std.hadi@yahoo.com
10031947532846004713
10031947532846004713
Yes
دانشجوی کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامه ریزی شهری دانشگاه شهید چمران اهواز