Geographical Space
فضای جغرافیایی
جغرافیایی
Literature & Humanities
http://geographical-space.iau-ahar.ac.ir
1
admin
1735322X
fa
jalali
1393
12
1
gregorian
2015
3
1
14
48
online
1
fulltext
fa
ارزیابی حس تعلق به مکان ساکنان شهرهای جدید (مطالعۀ موردی: شهر جدید هشتگرد)
The Evaluation of the Residents Sense of Attachment to Place in the New Towns (Case Study: Hashtgerd New Town)
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
چکیده یکی از معانی مهم و مؤثر در ارتقاء کیفیت محیطهای انسانی، حس تعلق به مکان میباشد. این حس، عامل مهم در شکلگیری پایههای ارتباطی استفادهکنندگان و محیط بوده و نهایتا منجر به ایجاد محیطهای با کیفیت خواهد گردید. این پژوهش با 379 نفر حجم نمونه، به منظور ارزیابی حس تعلق به مکان ساکنان شهر جدید هشتگرد صورت گرفته است. روش پژوهش توصیفی ـ تحلیلی است؛ دادههای جمعآوری شده از طریق پرسشنامه با استفاده از نرمافزار SPSS و با به-کارگیری روشهای آماری نظیر توزیع فراوانی، آزمون ANOVA، ضریب همبستگی اسپیرمن، پیرسون و تحلیل رگرسیون، توصیف و تحلیل گردیدهاند. نتایج آزمون نشان داد که بین چهار متغیر مدت سکونت، احساس امنیت ساکنان در محل، رضایت از دسترسی به خدمات شهری و میزان فعالیتهای اجتماعی و جمعی با حس تعلق مکانی رابطۀ معناداری وجود دارد. بهگونهای که هر چه مدت سکونت، میزان خدمات شهری، امنیت محل و فعالیتهای اجتماعی و جمعی ساکنان بیشتر گردد، حس تعلق مکانی ساکنان شهر جدید هشتگرد نیز، افزایش مییابد. همچنین نتایج بهدست آمده از آزمون رگرسیون، نشان داد که حدود 29 درصد از تغییرات متغیر وابسته (تعلق مکانی ساکنان) را متغیرهای مستقل (مدت زمان سکونت، میزان خدمات شهری، میزان امنیت محل و میزان فعالیتهای اجتماعی و جمعی) تبیین میکند.
Abstract One of the important and effective means in the upgrade of quality of the human environment is the sense of place. The sense that is regarded as the formation foundation of communication of users and the environment, which finally leads to the creation of quality environments. The research has been carried out with 379 samples, and the aim was the evaluation of sense of belonging to place of Hashtgerd new town inhabitans. The research method was descriptive–analytical. The data obtained through the questionnaires have been described and analyzed by using SPSS software and applying statistical methods including frequency distribution, ANOVA test, Spearman correlation coefficient and Pearson, and regression analysis. The test results showed that there was a significant relationship between four variables of the period of residence, residents security feeling in place, access to urban services and social and public activity with the sense of attachment to place. therefore increasing the period of residence, urban services, feeling of security, social and public activity and the increasing sense of attachment to place of the residents of Hashtgerd new towns. Also the results of the regression analysis showed that approximately 29% of the changes in the dependent variable (residents' sense of place) the independent variables (duration of stay, urban services, place security, social and public activity).
کلید واژهها: حس مکان, تعلق به مکان, تحلیل رگرسیون, شهر جدید, هشتگرد.
Keywords: Sense of Place, Belonging to Place, Regression Analysis, New Town, Hashtgerd.
41
56
http://geographical-space.iau-ahar.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-351-1&slc_lang=fa&sid=1
Abolfazl
Meshkini
ابوالفضل
مشکینی
E-mail: meshkini@modares.ac.ir
100319475328460021126
100319475328460021126
Yes
Department of Geography and Urban Planning,Tarbiat Modares University,Tehran, Iran.
گروه جغرافیا و برنامه ریزی شهری، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
Kimia
Ghasemi
کیمیا
قاسمی
E- mail: k.ghasemi@modares.ac.ir
100319475328460021127
100319475328460021127
No
Department of Urban Planning, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran
گروه برنامه ریزی شهری، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
Mahdi
Hamzehnejad
مهدی
حمزهنژاد
E-mail: hamzenejad@ust.ac.ir
100319475328460021128
100319475328460021128
No
Department of Architecture, Iran University of Science and Technology, Tehran, Iran.
گروه معماری، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران