Geographical Space
فضای جغرافیایی
جغرافیایی
Literature & Humanities
http://geographical-space.iau-ahar.ac.ir
1
admin
1735322X
fa
jalali
1400
2
1
gregorian
2021
5
1
21
73
online
1
fulltext
fa
ارزیابی تأثیر برنامهریزی کاربری زمین بر مصرف انرژی (مطالعه موردی: شهر تبریز)
The Study of Impact Land use Planning on Energy Consumption (Case Study: Tabriz City)
تخصصي
Special
كاربردي
Applicable
یکی از معضلات موجود در شهرهای امروزی، مشکلات برنامهریزی کاربری زمین و استفاده بیرویه از انواع وسایل نقلیه موتوری به خصوص اتومبیلهای شخصی است که منجر به تراکم ترافیکی و افزایش مصرف انرژی و عوارض جانبی همچون افزایش آلودگی جوی و صوتی، کاهش سطح سلامت و کاهش کیفیت زندگی شهروندان شده است<span dir="LTR"> .</span> تحقیق حاضر در این راستا به ارزیابی تأثیرات برنامهریزی کاربری زمین بر میزان مصرف انرژی در شهر تبریز پرداخته است و از نظر نوع کاربردی و از نظر ماهیت توصیفی- تحلیلی میباشد. با توجه به سه رویکرد شهر فشرده، رشد هوشمند و برنامهریزی حمل و نقل محور شاخصهایی برای بررسی تأثیر کاربری زمین شهری بر ایجاد سفر و میزان مصرف انرژی استخراج شده است. با استفاده از شعاع دسترسی تحلیل شبکه که یکی از ابزارهای بررسی محدوده خدمات شهری <a>در</a> سیستم اطلاعات جغرافیایی میباشد شاخصهای بررسی و نقشهسازی شده است. شرایط نشاندهنده وضعیت مناسبتر مناطق مرکزی شهر نسبت به مناطق حومه شهری دارد و زیرساختهای مناسبی در این راستا در این قسمت از شهر وجود دارد و توزیع کاربریها و دسترسی به مراکز مهم شهری مطلوبتر میباشد و باعث حمایت بیشتر از پیادهروی و حمل و نقل عمومی در این قسمت از شهر شده است. این مسأله لزوم توجه بیشتر به برنامهریزی کاربری زمینشهری را در کل شهر تبریز و به خصوص در حومه شهر را نمایان و ضروری مینماید چرا که در صورت رفع مشکلات موجود در زمینههای مختلف در حومه شهر و رفع نیازهای آنها در همان منطقه باعث کاهش رجوع کاربران حومه شهری به مرکز شهر و کاهش ترافیک و کاهش سفر هم در مرکز و هم در حومه شهر خواهد <a>شد.</a>
<div>
<hr align="left" size="1" width="33%" ></div>
One of the problems in today's cities is lack of proper land use planning and the overuse of various types of motor vehicles especially private cars, which lead to traffic congestion and increased energy consumption resulting to side effects such as increased atmospheric and noise pollution, reduced health and quality degradation. The present research has been conducted to evaluate the effects of land use planning on travel generation and energy consumption in Tabriz city and is descriptive-analytical in terms of its applied and descriptive nature. With regard to three intensive cities approaches, intelligent growth and transport planning, indicators have been developed to study the impact of urban land use on travel and energy consumption. Using the radius of access in the network analysis, which is one of the tools for reviewing the range of urban services in the GIS, the indicators surveyed by the GIS show a more favorable situation of the city's central regions than urban suburbs, and there is an appropriate infrastructure in this part of the city. This issue necessitates more attention to the planning of land use in the whole city of Tabriz, especially in the suburbs. This is because it reduces the people’s use of the suburbs in case the existing problems in the areas are eliminated and their needs are met. A city in the city center will reduce traffic and reduce travel both in the center and in the suburbs.
: کاربری زمین, اختلاط کاربری, مصرف انرژی, حمل و نقل, تبریز.
Land use, Mixed Land use, Energy Consumption, Transportation, Tabriz.
55
72
http://geographical-space.iau-ahar.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-407-9&slc_lang=fa&sid=1
Abolfazl
Ghanbari
ابوالفضل
قنبری
a_ghanbari@tabrizu.ac.ir
100319475328460019451
100319475328460019451
Yes
گروه سنجش از دور و سیستم اطلاعات جغرافیایی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران. (نویسنده مسئول).
موسی
واعظی
musa.vaezi@yahoo.com
100319475328460019452
100319475328460019452
No
دانش آموخته کارشناسیارشد برنامهریزی آمایش سرزمین، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.
مائده
باکویی
Maedeh_bakooyi@yahoo.com
100319475328460019453
100319475328460019453
No
دانش آموخته کارشناسی ارشد سنجش از دور و سیستم اطلاعات جغرافیایی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران