Geographical Space
فضای جغرافیایی
جغرافیایی
Literature & Humanities
http://geographical-space.iau-ahar.ac.ir
1
admin
1735322X
fa
jalali
1401
2
1
gregorian
2022
5
1
22
77
online
1
fulltext
fa
تأکید بر عدالت فضایی از طریق تبیین چارچوب مفهومی محیطِ پاسخده به نیازهای مبتنی بر جنسیتِ دانشجویان
Emphasis on spatial justice by explaining the conceptual framework of the responsive environment to the gender-based needs of students
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<div>
<div id="ftn1">یکی از اصلیترین مفاهیم موردمطالعه علوم جغرافیایی، فضای جغرافیایی است. هریک از ابعاد مختلف فضا، شکلدهنده موضوعی در حوزه این علم است. سالهاست که انسانها بهواسطه ایجاد محیطهای ساختهشده، تغییراتی انسانساخت در محیط جغرافیایی اطراف خود شکل میدهند. یکی از ابعاد مهم فضا، بُعد کالبدی فضاست. دانشگاه بهعنوان یک فضای جغرافیایی ساختهشده، نقش بسیار مهمی در رشد شخصیت فردی و اجتماعی دانشجویان دارد. مقدار قابلتوجهی از تعاملات دانشجویان در محوطه دانشگاه انجام میشود. بر اساس دیدگاه عدالت فضایی، زنان هم باید از حقِ برابر برای حضور و استفاده از فضاهای عمومی برخوردار باشند. یکی از عوامل کاهشدهنده حضور آنها، طراحی نامناسب فضا و عدم پاسخدهی محیط به نیازهای آنهاست. هدف از این مطالعه، ارائه چارچوبی در جهت بهبود وضعیت فعلیِ فضاهای باز دانشگاهی در ایران و افزایش عدالت فضایی از طریق ایجاد فرصتِ برابرِ حضور برای همه دانشجویان و پاسخ به این دو سؤال است که تفاوت نیازهای زنان و مردان در رابطه با محیط چیست؟ و مؤلفههای محیط پاسخده برای پاسخ به نیازهای متفاوت دو جنس، کداماند؟ برای این منظور، با رویکردی کیفی و با روش تحلیل محتوای کیفی، چهار حوزه «مؤلفههای کیفیت فضاهای عمومی»، «عدالت فضایی»، «حقوق فضایی کاربران» و «نیازهای مبتنی بر جنس و جنسیت» از ادبیات استخراج گردید و پس از همسانسازی متون و یافت معانی مشترکِ درونی، تحلیل و تفکیک، تلفیق و تجمیع آنها، و حصول مؤلفههای اولیه، برای بررسی میزان ضروریبودن و مرتبطبودن هریک از مؤلفهها و معیارهای بهدستآمده توسط متخصصین، پرسشنامههایی در قالب جداول <span dir="LTR">CVR</span> و <span dir="LTR">CVI</span> به ده نفر متخصص ارسال شد و بنا بر نظر متخصصین و بعد از انجام محاسبات مربوط، اصلاحات لازم صورت گرفت و چارچوب مفهومی جدیدی در سه بُعد کلی کالبدی، کارکردی و ادراکی و در پنج مؤلفه «امنیت»، «دسترسپذیری»، «آسایش»، «تنوع» و «زیباییشناسی»، به همراه معیارها و زیرمعیارهایی؛ بهعنوان «نتایج» تحقیق؛ تدوین گردید. این تحقیق به معماران، طراحان، برنامهریزان و سیاستگذاران، در طراحی محیط پاسخده به نیازهای همه دانشجویان کمک میکند. همچنین این چارچوب بهعنوان یک دستورکار پژوهشی<a href="#_ftn1" name="_ftnref1" title=""><span dir="LTR">[1]</span></a>، میتواند نقطه شروع تحقیقاتِ تجربیِ بیشتر برای پژوهشگران آینده باشد.
<div>
<hr align="left" size="1" width="33%" >
<div id="ftn1"><a href="#_ftnref1" name="_ftn1" title="">[1]</a> Research Agenda<span dir="RTL"></span></div>
</div>
<span dir="RTL"></span></div>
</div>
<span style="font-size:12pt"><span style="unicode-bidi:embed"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""><span style="font-size:11.0pt">One of the main concepts studied in geographical sciences is geographical space. Each of the different dimensions of space forms a subject in this science field. Humans have been creating artificial changes in the geographical environment for many years by creating built environments. One of the crucial dimensions of space is the physical dimension. As a built geographical space, the university has a conspicuous role in developing students’ individual and social personalities. Many of students’ interaction emerges on the campus. According to spatial justice, women should have an equal right to presence in public spaces. One factor diminishing their presence is the improper design and non-responsivity of the environment to their needs. This study aims to provide a framework to improve the status quo of university campus open space in Iran and increase spatial justice by creating equal presence opportunities and answering these two questions: What is the difference between the needs of men and women concerning the environment? And what are the Factors of a responsive environment to meet the different needs of the two sexes? For this purpose, four areas of “The factors of public space quality,” spatial justice,” “spatial rights of users,” “sex and gender-based needs” were extracted from the existing literature and examined by qualitative content analysis. After matching the texts and finding common internal meanings, analyzing and separating, integrating them, and obtaining the fundamental factors, CVR and CVI questionnaires were sent to ten experts to check the necessity and relevance of each obtained factor and criterion. After performing the calculations according to the experts, the necessary corrections were made and a new conceptual framework in three general physical, functional, and perceptional dimensions and in the five components of “security,” “accessibility,” “comfort,” “diversity,” and “aesthetics,” along with criteria and sub-criteria; as the “results” of research; Explained. This research helps architects, designers, planners, and policymakers design an environment that responds to the needs of all students. As a research agenda, this framework could also be the starting point for further empirical research for future researchers.</span></span></span></span><br>
<span dir="RTL"></span>
عدالت فضایی, محیطهای پاسخده, نیازهای مبتنی بر جنسیت, دانشجویان, فضای باز پردیسهای دانشگاهی
Responsive environment, gender-based needs, students, spatial justice, university campus open space
161
186
http://geographical-space.iau-ahar.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3657-2&slc_lang=fa&sid=1
Delaram
Sheikh
دل آرام
شیخ
D276.sheikh@gmail.com
100319475328460021099
100319475328460021099
No
Ph.D. Candidate, Department of Architecture, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
دانشجوی دکتری، گروه معماری، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
Hossein
Zabihi
حسین
ذبیحی
100319475328460021100
100319475328460021100
Yes
Associate Professor, Department of Urban Development, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran (Corresponding Author(
گروه شهرسازی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. (نویسنده مسئول).
Farah
Habib
فرح
حبیب
f.habib@srbiau.ac.ir
100319475328460021101
100319475328460021101
No
Professor, Department of Architecture, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
گروه معماری، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.