[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
DOI::
OPEN ACCESS::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آمار نشریه
مقالات منتشر شده: 613
نرخ پذیرش: 21.3
نرخ رد: 78.7
میانگین داوری: 307 روز
میانگین انتشار: 630 روز
..
آمار عمومی نشریه
آمار عمومی نشریه
..
تعداد دورها                          23
تعداد شماره‌ها 83
 تعداد مقالات 4001
 تعداد مشاهده مقاله 11748252
 تعداد مقالات ارسال شده در یکسال اخیر 3230
 تعداد مقالات پذیرفته شده  637
 درصد پذیرش 30
 زمان پذیرش (روز) 120
 تعداد پایگاه های نمایه شده 9
 h.index 3
میانگین بازه زمانی فرایند داوری 30
:: دوره 16، شماره 55 - ( 9-1395 ) ::
جلد 16 شماره 55 صفحات 238-217 برگشت به فهرست نسخه ها
پهنه‌بندی خطر زمین ‌لغزش در ارتفاعات بینالود به روش بیزین (مسیر جاده ترانزیتی جدید طرقبه- درود)
ملیحه محمدنیا* 1، ابوالقاسم امیراحمدی1 ، الهه اکبری1 ، شهرام بهرامی1
1- دانشگاه حکیم سبزواری
چکیده:   (6691 مشاهده)

زمین‌لغزش یکی از انواع مخرب فرسایش در دامنه‌ها است که موجب ایجاد خسارتهای مالی و جانی در جاده‌ها می‌شود. شناسایی عوامل موثر در وقوع زمین‌لغزش و تهیه نقشه پهنه‌بندی خطر یکی از ابزارهای اساسی جهت مدیریت و کاهش خسارات احتمالی محسوب می‌‌گردد. در این تحقیق سعی شده است مخاطره زمین-لغزش در مسیر جاده پیشنهادی طرقبه- درود با استفاده از روش بیزین پهنه‌بندی گردد، تا بدین وسیله بتوان از بسیاری از مخاطرات جانی و مالی پیشگیری کرد. لذا با جمع‌آوری اطلاعات مورد نیاز از پراکندگی لغزش‌ها در منطقه، ضمن تهیه نقشه پراکندگی زمین‌لغزش‌ها، به تهیه 13 لایه اطلاعاتی شامل: درجه شیب، جهت شیب، شکل شیب، ارتفاع، کاربری اراضی، زمین‌شناسی، فاصله از جاده، فاصله از آبراهه، فاصله از گسل، شاخص توان آبراهه، شاخص حمل رسوب، خاک و پهنه‌های بارش منطقه در محیط سیستم اطلاعات جغرافیایی اقدام گردید. با استفاده از تئوری احتمالاتی بیزین ارتباط هر یک از عوامل و نقاط لغزشی تعیین و وزن طبقه‌های هر عامل مشخص شد. نهایتا نقشه‌های پهنه‌بندی خطر زمین‌لغزش با 14 رویکرد استفاده از تمام عوامل موثر و حذف تک تک عوامل، با استفاده از تئوری بیزین برای منطقه مورد مطالعه تهیه شده است. در نهایت میزان دقت و صحت نقشه‌ها با استفاده از منحنی ROC و 30% نقاط لغزشی صورت گرفت. در نهایت مشخص گردید که دقت مدل احتمالاتی تهیه شده با رویکرد یازدهم مدل‌سازی؛ (حذف عامل فاصله از گسل) ، در منطقه 5/86% (خیلی خوب) برآورد گردید. با استفاده از نقشه ارائه شده می‌توان مناطق ناپایدار را شناسایی و در اجرای برنامه‌های عمرانی و بخصوص احداث راه به آن استناد نمود.

واژه‌های کلیدی: پهنه‌بندی خطر زمین‌لغزش، تئوری بیزین، منحنیROC، سیستم اطلاعات جغرافیایی، مسیر جاده ترانزیتی طرقبه- درود.
متن کامل [PDF 918 kb]   (1658 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1393/5/30 | پذیرش: 1394/4/6 | انتشار: 1395/9/14
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

mohamadnia M, Amirahmadi A, akbari E, bahrami S. Landslide hazard zonation in Binalud mountains by Bayesian method (Torghabeh- Darrod new Transit road). جغرافیایی 2016; 16 (55) :217-238
URL: http://geographical-space.iau-ahar.ac.ir/article-1-1068-fa.html

محمدنیا ملیحه، امیراحمدی ابوالقاسم، اکبری الهه، بهرامی شهرام. پهنه‌بندی خطر زمین ‌لغزش در ارتفاعات بینالود به روش بیزین (مسیر جاده ترانزیتی جدید طرقبه- درود) . فضای جغرافیایی. 1395; 16 (55) :217-238

URL: http://geographical-space.iau-ahar.ac.ir/article-1-1068-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 16، شماره 55 - ( 9-1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فضای جغرافیایی Geographic Space
Persian site map - English site map - Created in 0.2 seconds with 43 queries by YEKTAWEB 4642