[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 16، شماره 55 - ( 9-1395 ) ::
جلد 16 شماره 55 صفحات 217-238 برگشت به فهرست نسخه ها
پهنه‌بندی خطر زمین ‌لغزش در ارتفاعات بینالود به روش بیزین (مسیر جاده ترانزیتی جدید طرقبه- درود)
خانم ملیحه محمدنیا *1، دکتر ابوالقاسم امیراحمدی2، مهندس الهه اکبری3، دکتر شهرام بهرامی4
1- دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه حکیم سبزواری
2- دانشیار دانشگاه حکیم سبزواری
3- مربی دانشگاه حکیم سبزواری
4- استادیار دانشگاه حکیم سبزواری
چکیده:   (846 مشاهده)

زمین‌لغزش یکی از انواع مخرب فرسایش در دامنه‌ها است که موجب ایجاد خسارتهای مالی و جانی در جاده‌ها می‌شود. شناسایی عوامل موثر در وقوع زمین‌لغزش و تهیه نقشه پهنه‌بندی خطر یکی از ابزارهای اساسی جهت مدیریت و کاهش خسارات احتمالی محسوب می‌‌گردد. در این تحقیق سعی شده است مخاطره زمین-لغزش در مسیر جاده پیشنهادی طرقبه- درود با استفاده از روش بیزین پهنه‌بندی گردد، تا بدین وسیله بتوان از بسیاری از مخاطرات جانی و مالی پیشگیری کرد. لذا با جمع‌آوری اطلاعات مورد نیاز از پراکندگی لغزش‌ها در منطقه، ضمن تهیه نقشه پراکندگی زمین‌لغزش‌ها، به تهیه 13 لایه اطلاعاتی شامل: درجه شیب، جهت شیب، شکل شیب، ارتفاع، کاربری اراضی، زمین‌شناسی، فاصله از جاده، فاصله از آبراهه، فاصله از گسل، شاخص توان آبراهه، شاخص حمل رسوب، خاک و پهنه‌های بارش منطقه در محیط سیستم اطلاعات جغرافیایی اقدام گردید. با استفاده از تئوری احتمالاتی بیزین ارتباط هر یک از عوامل و نقاط لغزشی تعیین و وزن طبقه‌های هر عامل مشخص شد. نهایتا نقشه‌های پهنه‌بندی خطر زمین‌لغزش با 14 رویکرد استفاده از تمام عوامل موثر و حذف تک تک عوامل، با استفاده از تئوری بیزین برای منطقه مورد مطالعه تهیه شده است. در نهایت میزان دقت و صحت نقشه‌ها با استفاده از منحنی ROC و 30% نقاط لغزشی صورت گرفت. در نهایت مشخص گردید که دقت مدل احتمالاتی تهیه شده با رویکرد یازدهم مدل‌سازی؛ (حذف عامل فاصله از گسل) ، در منطقه 5/86% (خیلی خوب) برآورد گردید. با استفاده از نقشه ارائه شده می‌توان مناطق ناپایدار را شناسایی و در اجرای برنامه‌های عمرانی و بخصوص احداث راه به آن استناد نمود.

واژه‌های کلیدی: پهنه‌بندی خطر زمین‌لغزش، تئوری بیزین، منحنیROC، سیستم اطلاعات جغرافیایی، مسیر جاده ترانزیتی طرقبه- درود.
متن کامل [PDF 918 kb]   (1 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۳/۵/۳۰ | پذیرش: ۱۳۹۴/۴/۶ | انتشار: ۱۳۹۵/۹/۱۴
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

mohamadnia M, Amirahmadi A, akbari E, bahrami S. Landslide hazard zonation in Binalud mountains by Bayesian method (Torghabeh- Darrod new Transit road). Geographical Space. 2016; 16 (55) :217-238
URL: http://geographical-space.iau-ahar.ac.ir/article-1-1068-fa.html
محمدنیا ملیحه، امیراحمدی ابوالقاسم، اکبری الهه، بهرامی شهرام. پهنه‌بندی خطر زمین ‌لغزش در ارتفاعات بینالود به روش بیزین (مسیر جاده ترانزیتی جدید طرقبه- درود) . فضای جغرافیایی. 1395; 16 (55) :217-238

URL: http://geographical-space.iau-ahar.ac.ir/article-1-1068-fa.html

دوره 16، شماره 55 - ( 9-1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فضای جغرافیایی Geographic Space
Persian site map - English site map - Created in 0.177 seconds with 808 queries by yektaweb 3455