[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
DOI::
OPEN ACCESS::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آمار نشریه
مقالات منتشر شده: 604
نرخ پذیرش: 21.2
نرخ رد: 78.8
میانگین داوری: 307 روز
میانگین انتشار: 630 روز
..
آمار عمومی نشریه
آمار عمومی نشریه
..
تعداد دورها                          23
تعداد شماره‌ها 83
 تعداد مقالات 4001
 تعداد مشاهده مقاله 11748252
 تعداد مقالات ارسال شده در یکسال اخیر 3230
 تعداد مقالات پذیرفته شده  637
 درصد پذیرش 30
 زمان پذیرش (روز) 120
 تعداد پایگاه های نمایه شده 9
 h.index 3
میانگین بازه زمانی فرایند داوری 30
:: دوره 12، شماره 37 - ( 9-1393 ) ::
جلد 12 شماره 37 صفحات 140-121 برگشت به فهرست نسخه ها
برآورد رواناب سطحی شهر رشت (مطالعه موردی: خیابان شهید قلی‌پور تا فلکه یخسازی)
محمدرضا افشاری‌آزاد*1، هاله پورکی2
1- استادیار گروه جغرافیای طبیعی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت
2- کارشناس ارشد جغرافیای طبیعی (ژئومورفولوژی در برنامه‌ریزی محیطی).
چکیده:   (5615 مشاهده)
چکیده در این تحقیق پس از تهیه اطلاعات و TIN از محدوده مورد مطالعه با استفاده از نقشه‌های موجود و وضعیت کاربری اراضی به صورت پلیگون‌های زمین مرجع شده مجزا معرفی و با انطباق شبکه سیلاب روی این شهر بر مسیر معابر، خیابان‌ها و خصوصیات فیزیوگرافی حوضه‌های شهری مطالعه گردیده است. عمق رواناب و حجم سیلاب زیر حوضه-های 17گانه با دوره بازگشت‌های مختلف از روش SCS و استدلالی محاسبه شده که روش استدلالی به علت کوچک بودن حوضه کاربرد خوبی داشت. با مقایسه درصد گروه‌های هیدرولوژیکی خاک و حجم رواناب زیر حوضه‌ها مشخص گردید زیر حوضه‌هایی که درصد مساحت غیر قابل نفوذ را دارا هستند حجم سیلاب‌شان بیشتر می‌باشد. به این ترتیب نتایج نشان داد نقش CN و پوشش گیاهی در شدت نفوذ از بقیه متغیرها بیشتر است، نفوذناپذیری سطح حوضه‌های شهری و تغییراتی که در اثر رشد و توسعه شهر به وجود می‌آید مانند از بین بردن پوشش‌های گیاهی، تراکم خاک و ایجاد سیستم جمع آوری و هدایت آب‌های سطحی به مقدار زیادی از نفوذ آب در خاک می‌کاهد. تحقیق انجام شده نشان داد که همبستگی مثبتی بین حداکثر دبی لحظه‌ای سیل و میزان بارندگی روز وقوع سیل وجود دارد. همچنین، بین حداکثر دبی لحظه‌ای سیل و حداکثر شدت بارش 24 ساعته ضریب همبستگی بین آنها 95/0 می‌باشد و نیز، ضریب همبستگی بین مساحت مناطق شهری و رواناب 93/0 می‌باشد. حد آستانه مقدار بارندگی برای ایجاد سیل 70 میلی متر در 24 ساعت و آستانه شدت بارندگی 87. 17 میلی‌متر در 24 ساعت با دوره برگشت 2 ساله بدست آمد. هدف از این تحقیق نقش عوامل انسانی یا ساخت و ساز و از بین بردن پوشش گیاهی طبیعی و آسفالت کردن معابر در آب‌گرفتگی و همچنین ارائه پیشنهادهایی در جهت رفع آب‌گرفتگی معابر محدوده مورد مطالعه می‌باشد.
واژه‌های کلیدی: کلید واژه‌ها: رواناب، سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS)، روشSCS، روش منطقی
متن کامل [PDF 167 kb]   (1071 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1393/9/15 | پذیرش: 1393/9/15 | انتشار: 1393/9/15
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML     Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:


افشاری‌آزاد محمدرضا، پورکی هاله. برآورد رواناب سطحی شهر رشت (مطالعه موردی: خیابان شهید قلی‌پور تا فلکه یخسازی). فضای جغرافیایی. 1393; 12 (37) :121-140

URL: http://geographical-space.iau-ahar.ac.ir/article-1-1307-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 12، شماره 37 - ( 9-1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فضای جغرافیایی Geographic Space
Persian site map - English site map - Created in 0.2 seconds with 43 queries by YEKTAWEB 4642