تحلیل توانمندیهای شبکههای ارتباطی شهر تبریز در زمان وقوع زلزله با استفاده از GIS
|
علیرضا سلطانی*1، احتشام حاجی پور2، حسنعلی جهانتیغ3 |
1- استادیار مرکز آموزش علمی کاربردی شهرداری تبریز و مدرس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز. 2- مربی گروه جغرافیا و برنامهریزی شهری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز 3- دانش آموخته کارشناسی ارشد رشته جغرافیا و برنامهریزی روستایی، دانشگاه ملی زابل. |
|
چکیده: (5405 مشاهده) |
زلزله یکی از سوانحی است که به سبب شرایط خاص جغرافیایی، کشورمان را دائما مورد تهدید قرار میدهد و در این بین، شریانهای ارتباطی عنصر کلیدی تخفیف یا تشدید دامنههای آسیبپذیری میباشند و بدون تردید عملکرد بهینه شبکه حملونقل میتواند باعث کاهش اثرات مستقیم و غیرمستقیم ناشی از بحران شود. در این راستا بهمنظور شناسایی آسیبپذیری و کارایی شبکه ارتباطی شهر تبریز در زمان وقوع زلزله، توان کششپذیری این شبکه در قالب روش توصیفی–تحلیلی و در نرمافزار GIS مورد بررسی قرار گرفت. نتایج حاصل از یافتههای تحلیلی نرمافزار GIS گویای این است که بهجز شبکههای ارتباطی نیمه شرقی شهر تبریز مابقی شبکههای ارتباطی نقاط مختلف شهر (غرب، شمال و جنوب) دارای آسیبپذیری بالایی در زمان وقوع احتمالی زلزله میباشند. در واقع از جمعبندی نتایج میتوان اینگونه استنباط نمود که به دلیل حجم بالای آسیبپذیری شریانهای حملونقل شهر تبریز، گزینههای خروج از وضعیت بحرانی و به تبع آن بازگشت به شرایط عادی در حد پایین بوده و شرایط خروج از وضعیت بحرانی با شریانهای ارتباطی موجود به مراتب پیچیدهتر میباشد. |
|
واژههای کلیدی: توانمندی، شریان های ارتباطی، زلزله، شهر تبریز. |
|
متن کامل [PDF 859 kb]
(1 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1394/10/23 | پذیرش: 1394/10/23 | انتشار: 1394/10/23
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|