[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
DOI::
OPEN ACCESS::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آمار نشریه
مقالات منتشر شده: 644
نرخ پذیرش: 21.8
نرخ رد: 78.2
میانگین داوری: 307 روز
میانگین انتشار: 626 روز
..
آمار عمومی نشریه
آمار عمومی نشریه
..
تعداد دورها                          23
تعداد شماره‌ها 83
 تعداد مقالات 4001
 تعداد مشاهده مقاله 11748252
 تعداد مقالات ارسال شده در یکسال اخیر 3230
 تعداد مقالات پذیرفته شده  637
 درصد پذیرش 30
 زمان پذیرش (روز) 120
 تعداد پایگاه های نمایه شده 9
 h.index 3
میانگین بازه زمانی فرایند داوری 30
:: دوره 15، شماره 52 - ( 10-1394 ) ::
جلد 15 شماره 52 صفحات 266-251 برگشت به فهرست نسخه ها
تحلیل توانمندی‌های شبکه‌های ارتباطی شهر تبریز در زمان وقوع زلزله با استفاده از GIS
علیرضا سلطانی*1، احتشام حاجی پور2، حسنعلی جهانتیغ3
1- استادیار مرکز آموزش علمی کاربردی شهرداری تبریز و مدرس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز.
2- مربی گروه جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز
3- دانش آموخته کارشناسی ارشد رشته جغرافیا و برنامه‌ریزی روستایی، دانشگاه ملی زابل.
چکیده:   (5405 مشاهده)

زلزله یکی از سوانحی است که به سبب شرایط خاص جغرافیایی، کشورمان را دائما مورد تهدید قرار می‌دهد و در این بین، شریان‌های ارتباطی عنصر کلیدی تخفیف یا تشدید دامنه‌های آسیب‌پذیری می‌باشند و بدون تردید عملکرد بهینه شبکه حمل­و­نقل می‌تواند باعث کاهش اثرات مستقیم و غیرمستقیم ناشی از بحران شود. در این راستا به­منظور شناسایی آسیب‌پذیری و کارایی شبکه ارتباطی شهر تبریز در زمان وقوع زلزله، توان کشش‌پذیری این شبکه در قالب روش توصیفی–تحلیلی و در نرم­افزار GIS مورد بررسی قرار گرفت. نتایج حاصل از یافته‌های تحلیلی نرم‌افزار GIS گویای این است که به‌جز شبکه‌های ارتباطی نیمه شرقی شهر تبریز مابقی شبکه‌های ارتباطی نقاط مختلف شهر (غرب، شمال و جنوب) دارای آسیب‌پذیری بالایی در زمان وقوع احتمالی زلزله می‌باشند. در واقع از جمع‌بندی نتایج می‌توان این­گونه استنباط نمود که به دلیل حجم بالای آسیب‌پذیری شریان‌های حمل‌ونقل شهر تبریز، گزینه‌های خروج از وضعیت بحرانی و به تبع آن بازگشت به شرایط عادی در حد پایین بوده و شرایط خروج از وضعیت بحرانی با شریان‌های ارتباطی موجود به مراتب پیچیده‌تر می‌باشد. 

واژه‌های کلیدی: توانمندی، شریان های ارتباطی، زلزله، شهر تبریز.
متن کامل [PDF 859 kb]   (1 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1394/10/23 | پذیرش: 1394/10/23 | انتشار: 1394/10/23
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML     Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:


سلطانی علیرضا، حاجی پور احتشام، جهانتیغ حسنعلی. تحلیل توانمندی‌های شبکه‌های ارتباطی شهر تبریز در زمان وقوع زلزله با استفاده از GIS. فضای جغرافیایی. 1394; 15 (52) :251-266

URL: http://geographical-space.iau-ahar.ac.ir/article-1-2179-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 15، شماره 52 - ( 10-1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فضای جغرافیایی Geographic Space
Persian site map - English site map - Created in 0.2 seconds with 43 queries by YEKTAWEB 4657