[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
DOI::
OPEN ACCESS::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آمار نشریه
مقالات منتشر شده: 644
نرخ پذیرش: 21.9
نرخ رد: 78.1
میانگین داوری: 308 روز
میانگین انتشار: 626 روز
..
آمار عمومی نشریه
آمار عمومی نشریه
..
تعداد دورها                          23
تعداد شماره‌ها 83
 تعداد مقالات 4001
 تعداد مشاهده مقاله 11748252
 تعداد مقالات ارسال شده در یکسال اخیر 3230
 تعداد مقالات پذیرفته شده  637
 درصد پذیرش 30
 زمان پذیرش (روز) 120
 تعداد پایگاه های نمایه شده 9
 h.index 3
میانگین بازه زمانی فرایند داوری 30
:: دوره 22، شماره 79 - ( 9-1401 ) ::
جلد 22 شماره 79 صفحات 42-21 برگشت به فهرست نسخه ها
شناسایی نقاط حادثه خیز جاده ای در محورهای ترانزیتی استان آذربایجان شرقی با استفاده از مدلهای ANP و BWM
محمدرضا آقاپوری1 ، خلیل ولیزاده کامران* 2، علی اکبر رسولی3 ، داوود مختاری4
1- گروه جغرافیای طبیعی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه آزاداسلامی مرند.
2- گروه سنجش از دور و GIS، دانشکده برنامه ریزی و علوم محیطی دانشگاه تبریز. (نویسنده مسئول)
3- گروه آب و هواشناسی، دانشکده برنامه ریزی و علوم محیطی دانشگاه تبریز.
4- گروه ژئومورفولوژی، دانشکده برنامه ریزی و علوم محیطی دانشگاه تبریز
چکیده:   (2281 مشاهده)
افزایش وسایل نقلیه موتوری و استفاده روزافزون از اتومبیل در نیم قرن اخیر، اثرات نامطلوبی را به­دنبال داشته است که از آن جمله میزان تصادفات و میزان خسارات جانی و مالی ناشی از آن در هر سال است. عوامل مختلفی ممکن است در بروز تصادفات جاده­ای اثرگذار باشند که برخی از عوامل اجتناب­ناپذیر بوده و برخی قابل کنترل می­باشند. از جمله این عوامل می­توان به مشکلات طرح هندسی مسیر، شرایط محیطی و عوامل انسانی اشاره کرد. بر همین اساس در این تحقیق به شناسایی نقاط بالقوه وقوع حوادث جاده­ای در سطح جاده­های ترانزیتی استان آذربایجان شرقی با استفاده از دو مدل BWM و ANP پرداخته شده است. مدل BWM به­عنوان مدلی نوین، از جمله مدل­های تصمیم­گیری چند معیاره می­باشد که با در نظر گرفتن بهترین و بدترین معیار، به وزن­دهی معیارها و زیر معیارها می­پردازد و می­تواند در مدل­سازی­های مختلف مکانی به کار برده شود. برای شناسایی نقاط حادثه­خیز جاده­ای از معیارها و زیر معیارهای مختلفی استفاده شده که شامل چهار معیار اصلی (عوامل اقلیمی، عوامل محیطی، عوامل توپوگرافی، عوامل جاده­ای) و 14 زیر معیار است. در ادامه به­منظور وزن­دهی و بررسی اهمیت معیارها و زیر معیارها از دو  مدل BWM و ANP استفاده شده است و پس از محاسبه وزن معیارها و زیر معیارها و تلفیق آن­ها با لایه­های معیار، نقشه نهایی نقاط بالقوه وقوع حوادث جاده­ای بر اساس هر دو مدل  تهیه شده است. بر اساس نتایج به­دست آمده معیار عوامل اقلیمی در هر دو مدل، از بیشترین اهمیت در وقوع حوادث جاده­ای برخوردار می­باشد و معیار عوامل محیطی از این نظر کمترین اهمیت را دارد. در زیر معیارهای مورد استفاده نیز در هر دو مدل، زیر معیار بارش بیشترین اهمیت و زیر معیار رود کم­ترین اهمیت را در وقوع حوادث جاده­ای دارند. از لحاظ مکانی در هر دو مدل مسیر کشکسرای - مرند خطرناک­ترین مسیر و مسیر جلفا - نوردوز کم خطرترین مسیر در بین مسیرهای ترانزیتی استان آذربایجان­شرقی می­باشند. نتایج مقایسه دو مدل نشان می­دهد مدل BWM با نرخ سازگاری 075/0 نسبت به مدل ANP با نرخ سازگاری 09/0 عملکرد بهتری داشته است. همچنین تطبیق نتایج حاصل از دو مدل مورد استفاده با نقاط کنترل زمینی نشان از دقت و کارایی بیشتر مدل BWM نسبت مدل ANP دارد.
 
واژه‌های کلیدی: آذربایجان‌شرقی، نقاط حاده‌خیز جاده‌ای، محورهای ترانزیتی، مدل BWM، مدل ANP
متن کامل [PDF 1780 kb]   (516 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/3/5 | پذیرش: 1398/11/1 | انتشار: 1401/9/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Aghapouri M, Valizadeh Kamran K, Rasouli A, Mokhtari D. Identifying road accidental points in the transit roads of East Azerbaijan province using f ANP and BWM models. جغرافیایی 2022; 22 (79) :21-42
URL: http://geographical-space.iau-ahar.ac.ir/article-1-3472-fa.html

آقاپوری محمدرضا، ولیزاده کامران خلیل، رسولی علی اکبر، مختاری داوود. شناسایی نقاط حادثه خیز جاده ای در محورهای ترانزیتی استان آذربایجان شرقی با استفاده از مدلهای ANP و BWM. فضای جغرافیایی. 1401; 22 (79) :21-42

URL: http://geographical-space.iau-ahar.ac.ir/article-1-3472-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 22، شماره 79 - ( 9-1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فضای جغرافیایی Geographic Space
Persian site map - English site map - Created in 0.21 seconds with 43 queries by YEKTAWEB 4657