[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 21، شماره 74 - ( 5-1400 ) ::
جلد 21 شماره 74 صفحات 178-155 برگشت به فهرست نسخه ها
تحلیل الگوی پراکنش فضایی مراکز آموزشی(مقطع دبیرستان) وساماندهی آن(مطالعه موردی:شهر سنندج)
امید مبارکی*1، مرضیه اسمعیل پور2، مریم محمدی3
1- گروه جغرافیا و برنامه ریزی شهری، دانشگاه مراغه، مراغه، ایران. (نویسنده مسئول).
2- گروه جغرافیا و برنامه ریزی شهری، دانشگاه مراغه، مراغه، ایران.
3- دانش آموخته جغرافیا و برنامه ریزی شهری، دانشگاه مراغه، مراغه، ایران.
چکیده:   (2059 مشاهده)
یکی از مهم­ترین کاربری­های شهری کاربری­های آموزشی است که توزیع فضایی مناسب آن‌ها با مقیاس­های عملکردی، رعایت اصول همجواری با سایر کاربری­های شهری و قرارگیری در پهنه­ی فضایی مطلوب از جمله مواردی است که در ایجاد و احداث آن‌ها باید موردتوجه برنامه­ریزان شهری قرار گیرد. در همین راستا، تحقیق حاضر باهدف تحلیل الگوی پراکنش فضایی مراکز آموزشی (مقطع دبیرستان) و ساماندهی آن در شهر سنندج انجام‌گرفته است. روش تحقیق توصیفی – تحلیل و به لحاظ هدف جزو تحقیقات کاربردی محسوب می­شود. روش گردآوری داده­ها اسنادی – کتابخانه­ای و میدانی (مشاهده) بوده است. برای شناخت الگوی توزیع فضایی مراکز آموزشی دبیرستان از روش­های موران جهانی، بیضی انحراف استاندارد، میانگین مرکزی و تابع تراکم کرنل و برای سنجش میزان سازگاری و پهنه­بندی فضایی از روش­های AHP-Fuzzy در قالب 19 شاخص بهره گرفته‌شده است. نتایج حاصل از ضریب خودهمبستگی موران جهانی با عدد 232/0 مثبت نشان داد که توزیع فضایی دبیرستان­های سطح شهر سنندج از الگوی متمرکز نسبی پیروی می­کند و بیضی انحراف استاندارد دارای جهت شمالی – جنوبی متمایل به غرب شهر بوده که نشان از تجمع و تمرکز بالاتر واحدهای آموزشی در مناطق مرکزی و شمالی- غربی شهر مانند منطقه سه و یک شهر بوده است. نتایج به‌دست‌آمده از نقشه­ی سازگاری نشان داد که حدود 48 درصد از دبیرستان­های سطح شهر سنندج (معادل 16 مورد) در طیف سازگار و وضعیت بهینه و 6 دبیرستان معادل 18 درصد از دبیرستان­های سطح شهر در شرایط ناسازگار و نامطلوب نسبت به همجواری با سایر کاربری­های شهری قرار دارند. همچنین نقشه­ی پهنه­بندی فضایی شهر نشان داد که حدود 33 درصد از مراکز آموزشی موردمطالعه در پهنه­ی فضایی مطلوب و  12 مرکز از دبیرستان­های موردمطالعه تحقیق (معادل 36 درصد از کل) در پهنه­ی فضایی نامطلوب و نسبتاً نامطلوب مکان گزینی شده­اند.
 
واژه‌های کلیدی: کاربری اراضی، پراکنش فضایی، مراکز آموزشی دبیرستان، شهر سنندج
متن کامل [PDF 1363 kb]   (399 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/9/5 | پذیرش: 1399/4/4 | انتشار: 1400/7/6
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

mobaraki O, esmaeipoor M, MOHAMADI M. Analysis of Spatial Distribution Pattern of Educational Centers (High School) and its Arrangement (Case Study: Sanandaj City). جغرافیایی 2021; 21 (74) :155-178
URL: http://geographical-space.iau-ahar.ac.ir/article-1-3580-fa.html

مبارکی امید، اسمعیل پور مرضیه، محمدی مریم. تحلیل الگوی پراکنش فضایی مراکز آموزشی(مقطع دبیرستان) وساماندهی آن(مطالعه موردی:شهر سنندج). فضای جغرافیایی. 1400; 21 (74) :155-178

URL: http://geographical-space.iau-ahar.ac.ir/article-1-3580-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 21، شماره 74 - ( 5-1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فضای جغرافیایی Geographic Space
Persian site map - English site map - Created in 0.19 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4566