[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
DOI::
OPEN ACCESS::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آمار نشریه
مقالات منتشر شده: 662
نرخ پذیرش: 22.1
نرخ رد: 77.9
میانگین داوری: 315 روز
میانگین انتشار: 619 روز
..
آمار عمومی نشریه
آمار عمومی نشریه
..
تعداد دورها                          23
تعداد شماره‌ها 83
 تعداد مقالات 4001
 تعداد مشاهده مقاله 11748252
 تعداد مقالات ارسال شده در یکسال اخیر 3230
 تعداد مقالات پذیرفته شده  637
 درصد پذیرش 30
 زمان پذیرش (روز) 120
 تعداد پایگاه های نمایه شده 9
 h.index 3
میانگین بازه زمانی فرایند داوری 30
:: دوره 25، شماره 90 - ( 7-1404 ) ::
جلد 25 شماره 90 صفحات 183-164 برگشت به فهرست نسخه ها
تمدن مصرف گرایی و مخاطرات جغرافیای زیست محیطی
رضا قاسمیان قوجه بگلو ، صمد عابدینی* 1، ربابه پورجبلی2
1- دانشگاه آزاد اسلامی واحد خلخال
2- دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان
چکیده:   (21 مشاهده)
از بدو پیدایش زندگی جمعی، انسان ها همواره مصرف کننده منابع تولیدی طبیعت و خودشان بوده اند. آنچه در این میان متمدن تر شده، مقوله مصرف بوده و آنچه رو به انحطاط و زوال گراییده، مقوله محیط زیست می باشد. تحقیق حاضر با هدف برقراری ارتباط میان مصرف گرایی در سطح خرد و مخاطرات زیست محیطی انجام شده است. برای رسیدن به این هدف، با استعانت از نظریه های متعدد مصرف گرایی و با روش گراندیدتئوری(داده بنیاد) و ابزار مصاحبه نیمه استاندارد، جمع آوری داده انجام گردید. تجزیه و تحلیل داده ها با تکنیک ساختارگذاری(SLT) و با استفاده از کدگذاری باز، محوری و گزینشی صورت گرفته است. جامعه آماری، شهروندان شهر اردبیل و نمونه آماری شامل 90 نفر از شهروندان همین شهر که جزء یکی از دهک های خانوار اول، دوم و سوم بوده، که با روش نمونه گیری متوالی و تا رسیدن به اشباع نظری انتخاب شدند و کفایت نمونه گیری حاصل گردید. بعد از استخراج 29 مفهوم از متن مصاحبه، آن را در 5 خرده مقوله خلاصه نموده و در نهایت 2 مقوله اصلی(تمدن مصرف گرایی و مخاطرات زیست محیطی) بدست آمده که نتایج تحقیق نشان می دهد: دهک های دوم و سوم با مصرف غیرمسئولانه و مصرف نمایشی کالا و خدمات، خریدهای خارج از نیاز و بواسطه تبلیغات مد گرایی رسانه ای بیشترین آسیب را به محیط زیست وارد می سازند. همچنین این گروه علیرغم تحصیلات بالا، رفتار زیست محیطی پایین تری نسبت به دهک اول جامعه داشته و در زمینه مدیریت پسماند و تفکیک زباله از منزل، تقریباً کل نمونه آماری ضعیف عمل کرده و اهمیتی به این مقوله نداده اند.
شماره‌ی مقاله: 8
واژه‌های کلیدی: تمدن، مصرف گرایی، مخاطرات، جغرافیای زیست محیطی
متن کامل [PDF 656 kb]   (10 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/11/29 | پذیرش: 1404/3/1 | انتشار: 1404/7/9
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

ghasemiangojehbagluo R, abedini S, Porjabali R. Civilization of consumerism and dangers of environmental geography. جغرافیایی 2025; 25 (90) : 8
URL: http://geographical-space.iau-ahar.ac.ir/article-1-4180-fa.html

قاسمیان قوجه بگلو رضا، عابدینی صمد، پورجبلی ربابه. تمدن مصرف گرایی و مخاطرات جغرافیای زیست محیطی. فضای جغرافیایی. 1404; 25 (90) :164-183

URL: http://geographical-space.iau-ahar.ac.ir/article-1-4180-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 25، شماره 90 - ( 7-1404 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فضای جغرافیایی Geographic Space
Persian site map - English site map - Created in 0.21 seconds with 43 queries by YEKTAWEB 4657