1- دانشگاه آزاد اسلامی واحد خلخال 2- دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان
چکیده: (21 مشاهده)
از بدو پیدایش زندگی جمعی، انسان ها همواره مصرف کننده منابع تولیدی طبیعت و خودشان بوده اند. آنچه در این میان متمدن تر شده، مقوله مصرف بوده و آنچه رو به انحطاط و زوال گراییده، مقوله محیط زیست می باشد. تحقیق حاضر با هدف برقراری ارتباط میان مصرف گرایی در سطح خرد و مخاطرات زیست محیطی انجام شده است. برای رسیدن به این هدف، با استعانت از نظریه های متعدد مصرف گرایی و با روش گراندیدتئوری(داده بنیاد) و ابزار مصاحبه نیمه استاندارد، جمع آوری داده انجام گردید. تجزیه و تحلیل داده ها با تکنیک ساختارگذاری(SLT) و با استفاده از کدگذاری باز، محوری و گزینشی صورت گرفته است. جامعه آماری، شهروندان شهر اردبیل و نمونه آماری شامل 90 نفر از شهروندان همین شهر که جزء یکی از دهک های خانوار اول، دوم و سوم بوده، که با روش نمونه گیری متوالی و تا رسیدن به اشباع نظری انتخاب شدند و کفایت نمونه گیری حاصل گردید. بعد از استخراج 29 مفهوم از متن مصاحبه، آن را در 5 خرده مقوله خلاصه نموده و در نهایت 2 مقوله اصلی(تمدن مصرف گرایی و مخاطرات زیست محیطی) بدست آمده که نتایج تحقیق نشان می دهد: دهک های دوم و سوم با مصرف غیرمسئولانه و مصرف نمایشی کالا و خدمات، خریدهای خارج از نیاز و بواسطه تبلیغات مد گرایی رسانه ای بیشترین آسیب را به محیط زیست وارد می سازند. همچنین این گروه علیرغم تحصیلات بالا، رفتار زیست محیطی پایین تری نسبت به دهک اول جامعه داشته و در زمینه مدیریت پسماند و تفکیک زباله از منزل، تقریباً کل نمونه آماری ضعیف عمل کرده و اهمیتی به این مقوله نداده اند.