برنامهریزی راهبردی توریسم ورزشی استان مازندران
|
وحید شجاعی*1، فرشاد تجاری2، بهاره سلیمانی تپه سری1، مرتضی دوستی3 |
1- دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری 2- دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی 3- دانشگاه مازندران |
|
چکیده: (11677 مشاهده) |
توریسم به طور عام و توریسم ورزشی به طور خاص با دارا بودن ویژگی صنعت پاک، یکی از منابع درآمدزایی برخی از کشورها قلمداد میگردد. بدیهی است که به منظور بهرهبرداری از این حوزه از صنعت ورزش، مدیران و دست اندرکاران نیازمند برنامهریزی دقیقی در سطح استراتژیک و عملیاتی هستند، موضوعی که در استان مازندران به ندرت به آن پرداخته شده است. هدف از تحقیق حاضر، شناسایی و الویتبندی نقاط قوت و ضعف، فرصتها و تهدیدات و به دنبال آن تحلیل استراتژی SWOT برای برنامهریزی استراتژیک صنعت توریسم ورزشی استان مازندران میباشد. بدین منظور 89 نفر از مدیران ارشد اجرایی ورزش استان، مدیران، راهنمایان و افراد مطلع امور گردشگری، کارشناسان ورزشی و نیز خبرگان مدیریت ورزشی که به صورت غیر تصادفی به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شده بودند، پرسشنامه تنظیمی مرتبط با موضوع تحقیق را به طور داوطلبانه تکمیل نمودند. نتایج حاصل از آزمون دوجملهای نشان داد که متغیرهای شناسایی شده وابسته به عاملهای نقاط قوت و ضعف، فرصتها و تهدیدات به ترتیب 13، 29، 20 و 23 مورد بودهاند. تحلیل دادهها با استفاده از آزمون فریدمن نشان داد که شرایط مساعد آب و هوایی و سیستم حمل و نقل به ترتیب به عنوان با اهمیتترین و کم اهمیتترین نقطه قوت و عدم برگزاری مسابقات و تورنمنتهای بینالمللی ورزشی با کیفیت مطلوب در استان و امنیت گردشگران ورزشی به عنوان با اهمیتترین و کم اهمیتترین نقطه ضعف محسوب میشوند. مساعد بودن زمینه برگزاری جشنوارههای ورزشی بومی- محلی در استان و بالا بودن قدرت ریسک پذیری جهت ورود به این صنعت در استان به عنوان با اهمیتترین و کم اهمیتترین فرصتها تلقی شده و در مقابل، عدم اعمال نظارت موثر بر روند توسعه صنعت توریسم ورزشی در استان و عدم تدوین برنامه ریزی جامع جهت طراحی، ساخت و نگهداری اماکن و فضاهای ورزشی در استان به عنوان با اهمیتترین و کم اهمیتترین تهدیدات محسوب میشوند. نتیجه کلی تحقیق نشان داد که با شناسایی حوزههای چهارگانه توریسم ورزشی، میتوان با تدوین استراتژیهای مطلوب به توسعه این رشته در استان کمک نمود. برخی از این استراتژیها عبارتند از: بهره گیری از توانمندیهای نیروی انسانی بومی، برقراری ارتباط مستمر با شهرها و کشورهای همسایه جهت انجام رویدادها، مسابقات و...، توسعه و رونق ورزشهای آبی جهت ورزش قهرمانی و همگانی، ایجاد رویههای مناسب جهت پرهیز از اشاعه تهاجم و تقابل فرهنگی، ایجاد نگرشهای اقتصادی مبتنی بر آینده دور جهت ثبات و رونق بازار، توجه به لزوم رقابت با رقبای منطقهای و بینالمللی با تدوین برنامههای دوربرد، توریسم به طور عام و توریسم ورزشی به طور خاص با دارا بودن ویژگی صنعت پاک، یکی از منابع درآمدزایی برخی از کشورها قلمداد میگردد. بدیهی است که به منظور بهره برداری از این حوزه از صنعت ورزش، مدیران و دست اندرکاران نیازمند برنامهریزی دقیقی در سطح استراتژیک و عملیاتی هستند، موضوعی که در استان مازندران به ندرت به آن پرداخته شده است. هدف از تحقیق حاضر، شناسایی و اولویت بندی نقاط قوت و ضعف، فرصتها و تهدیدات و به دنبال آن تحلیل استراتژی SWOT برای برنامه ریزی استراتژیک صنعت توریسم ورزشی استان مازندران میباشد. بدین منظور 89 نفر از مدیران ارشد اجرایی ورزش استان، مدیران، راهنمایان و افراد مطلع امور گردشگری، کارشناسان ورزشی و نیز خبرگان مدیریت ورزشی که به صورت غیر تصادفی به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شده بودند، پرسشنامه تنظیمی مرتبط با موضوع تحقیق را به طور داوطلبانه تکمیل نمودند. نتایج حاصل از آزمون دوجمله ای نشان داد که متغیرهای شناسایی شده وابسته به عاملهای نقاط قوت و ضعف، فرصتها و تهدیدات به ترتیب 13، 29، 20 و 23 مورد بودهاند. تحلیل دادهها با استفاده از آزمون فریدمن نشان داد که شرایط مساعد آب و هوایی و سیستم حمل و نقل به ترتیب به عنوان با اهمیتترین و کم اهمیتترین نقطه قوت و عدم برگزاری مسابقات و تورنمنتهای بینالمللی ورزشی با کیفیت مطلوب در استان و امنیت گردشگران ورزشی به عنوان با اهمیتترین و کم اهمیتترین نقطه ضعف محسوب میشوند. مساعد بودن زمینه برگزاری جشنوارههای ورزشی بومی- محلی در استان و بالا بودن قدرت ریسک پذیری جهت ورود به این صنعت در استان به عنوان با اهمیتترین و کم اهمیتترین فرصتها تلقی شده و در مقابل، عدم اعمال نظارت موثر بر روند توسعه صنعت توریسم ورزشی در استان و عدم تدوین برنامه ریزی جامع جهت طراحی، ساخت و نگهداری اماکن و فضاهای ورزشی در استان به عنوان با اهمیتترین و کم اهمیتترین تهدیدات محسوب میشوند. نتیجه کلی تحقیق نشان داد که با شناسایی حوزههای چهارگانه توریسم ورزشی، میتوان با تدوین استراتژیهای مطلوب به توسعه این رشته در استان کمک نمود. برخی از این استراتژیها عبارتند از: بهره گیری از توانمندیهای نیروی انسانی بومی، برقراری ارتباط مستمر با شهرها و کشورهای همسایه جهت انجام رویدادها، مسابقات و...، توسعه و رونق ورزشهای آبی جهت ورزش قهرمانی و همگانی، ایجاد رویههای مناسب جهت پرهیز از اشاعه تهاجم و تقابل فرهنگی، ایجاد نگرشهای اقتصادی مبتنی بر آینده دور جهت ثبات و رونق بازار، توجه به لزوم رقابت با رقبای منطقهای و بینالمللی با تدوین برنامههای دوربرد، تدوین چشم انداز حمایت رسانهها از توریسم ورزشی، تأمین اعتبار از محلهای درآمدی جهت توسعه این صنعت، ترغیب بخش خصوصی به سرمایه گذاری در این بخش و عدم رویارویی دولت با آن از طریق طرحهای توسعه، تلاش در جهت ایجاد هماهنگی بین نهادهای مختلف دست اندر کار، شفاف سازی مزایای وجود سیاستهای کلان همراستا جهت توسعه این بخش و ارائه درخواست از وکلای مردم در مجلس جهت تدوین سیاستهای حقوقی مشخص و محکم |
|
واژههای کلیدی: توریسم ورزشی، برنامه ریزی راهبردی، تحلیل SWOT، استان مازندران |
|
متن کامل [PDF 318 kb]
(1541 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1393/2/1 | پذیرش: 1393/2/1 | انتشار: 1393/2/1
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|