ساماندهی فضایی مدارس ابتدایی منطقه 5 و 22 تهران با تکیه بر اصول مدیریت شهری با استفاده از GIS
|
اسماعیل کاوسی*1، فریده اسدیان2، سحر شاهپری3 |
1- استادیار و عضو هیات علمی گروه مدیریت فرهنگی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات 2- استاد مدعو گروه جغرافیا دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات 3- دانش آموختهی کارشناسی ارشد مدیریت شهری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات |
|
چکیده: (5624 مشاهده) |
چکیده
در این مقاله پس از تعریف مدل مفهومی، ضوابط موثر در مکانیابی مدارس مشخص شده و اطلاعات مرتبط با هر یک از آنها آماده سازی و سپس اطلاعات نقشهها و اطلاعات توصیفی در نرم افزار ArcGIS وارد گردیده است. در مرحله بعد به تجزیه و تحلیل اطلاعات و ارزیابی وضع موجود به وسیله نرم افزار ArcGIS و با استفاده از امکاناتی چون Spatial Analysis, Buffering و... پرداخته شده است. با استفاده از منطق بولین و فازی مکان مدارس ابتدایی مورد تحلیل قرارگرفته و مشخص گردیده که کدامیک از این مدارس بر خلاف ضوابط مکانیابی واقع شده و یا در حریم کاربریهای ناسازگار قرار دارد. با توجه به بررسیها و نتایج به دست آمده، توصیههای کاربردی برای بهبود وضعیت مدارس ابتدایی این دو منطقه گردیده است. |
|
واژههای کلیدی: کلید واژهها: سیستمهای اطلاعات جغرافیایی GIS، مکانیابی، مدارس ابتدایی، تهران |
|
متن کامل [PDF 162 kb]
(915 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1393/9/23 | پذیرش: 1393/9/23 | انتشار: 1393/9/23
|
|
|
|