:: دوره 0، شماره 36 - ( 10-1390 ) ::
جلد 0 شماره 36 صفحات 172-151 برگشت به فهرست نسخه ها
ساماندهی فضایی مدارس ابتدایی منطقه 5 و 22 تهران با تکیه بر اصول مدیریت شهری با استفاده از GIS
اسماعیل کاوسی*1، فریده اسدیان2، سحر شاهپری3
1- استادیار و عضو هیات علمی گروه مدیریت فرهنگی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات
2- استاد مدعو گروه جغرافیا دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات
3- دانش آموخته‌ی کارشناسی ارشد مدیریت شهری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات
چکیده:   (5624 مشاهده)
چکیده در این مقاله پس از تعریف مدل مفهومی، ضوابط موثر در مکانیابی مدارس مشخص شده و اطلاعات مرتبط با هر یک از آنها آماده سازی و سپس اطلاعات نقشه‌ها و اطلاعات توصیفی در نرم افزار ArcGIS وارد گردیده است. در مرحله بعد به تجزیه و تحلیل اطلاعات و ارزیابی وضع موجود به وسیله نرم افزار ArcGIS و با استفاده از امکاناتی چون Spatial Analysis, Buffering و... پرداخته شده است. با استفاده از منطق بولین و فازی مکان مدارس ابتدایی مورد تحلیل قرارگرفته و مشخص گردیده که کدامیک از این مدارس بر خلاف ضوابط مکانیابی واقع شده و یا در حریم کاربری‌های ناسازگار قرار دارد. با توجه به بررسی‌ها و نتایج به دست آمده، توصیه‌های کاربردی برای بهبود وضعیت مدارس ابتدایی این دو منطقه گردیده است.
واژه‌های کلیدی: کلید واژه‌ها: سیستم‌های اطلاعات جغرافیایی GIS، مکانیابی، مدارس ابتدایی، تهران
متن کامل [PDF 162 kb]   (915 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1393/9/23 | پذیرش: 1393/9/23 | انتشار: 1393/9/23


XML     Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 0، شماره 36 - ( 10-1390 ) برگشت به فهرست نسخه ها