1- استادیار و عضو هیات علمی گروه مدیریت فرهنگی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات 2- استاد مدعو گروه جغرافیا دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات 3- دانش آموختهی کارشناسی ارشد مدیریت شهری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات
چکیده: (6044 مشاهده)
چکیده
در این مقاله پس از تعریف مدل مفهومی، ضوابط موثر در مکانیابی مدارس مشخص شده و اطلاعات مرتبط با هر یک از آنها آماده سازی و سپس اطلاعات نقشهها و اطلاعات توصیفی در نرم افزار ArcGIS وارد گردیده است. در مرحله بعد به تجزیه و تحلیل اطلاعات و ارزیابی وضع موجود به وسیله نرم افزار ArcGIS و با استفاده از امکاناتی چون Spatial Analysis, Buffering و... پرداخته شده است. با استفاده از منطق بولین و فازی مکان مدارس ابتدایی مورد تحلیل قرارگرفته و مشخص گردیده که کدامیک از این مدارس بر خلاف ضوابط مکانیابی واقع شده و یا در حریم کاربریهای ناسازگار قرار دارد. با توجه به بررسیها و نتایج به دست آمده، توصیههای کاربردی برای بهبود وضعیت مدارس ابتدایی این دو منطقه گردیده است.
کاوسی اسماعیل، اسدیان فریده، شاهپری سحر. ساماندهی فضایی مدارس ابتدایی منطقه 5 و 22 تهران با تکیه بر اصول مدیریت شهری با استفاده از GIS. فضای جغرافیایی. 1390; 0 (36) :151-172