:: دوره 15، شماره 49 - ( 1-1394 ) ::
جلد 15 شماره 49 صفحات 187-169 برگشت به فهرست نسخه ها
تدوین و اولویت بندی استراتژی‌های توسعه اکوتوریسم با استفاده از مدل SWOT و روش منطق شهودی در استان کرمانشاه
سیامک آزادی*1، محمد شریعتمداری2
1- عضو هیات علمی پژوهشکده توسعه کالبدی، جهاد دانشگاهی استان کرمانشاه
2- دانشجوی دکتری مهندسی صنایع، دانشگاه تربیت مدرس
چکیده:   (6167 مشاهده)
اکوتوریسم همواره به عنوان یکی از انواع پرجاذبه گردشگری شناخته شده و با توجه به آن که نسبت به سایر حوضه های گردشگری نیازمندی کم تری را به سرمایه گذاری داراست، توجه بسیاری از کارشناسان و مدیران را به خود جلب کرده است. با توجه به وجود پتانسیل های طبیعی قابل توجه و تنوع اقلیم در استان کرمانشاه و نیز ضرورت برنامه‌ریزی راهبردی در این حوضه، هدف اصلی مطالعه حاضر تدوین استراتژی های توسعه اکوتوریسم در استان کرمانشاه با بهره گیری از مدل SWOT و روش منطق شهودی می باشد. از روش SWOT برای استخراج استراتژی های ممکن، با توجه به عوامل داخلی و خارجی، استفاده شده و برای اولویت بندی و گزینش استراتژی‌های برتر، با درنظرگیری مشکل عدم دسترسی کامل به اطلاعات، از روش منطق شهودی بهره گرفته شده است. در نهایت دو استراتژی واگذاری مدیریت و بهره‌برداری از مناطق شناسایی شده اکوتوریسم به بخش خصوصی و برنامه ریزی به منظور ایجاد تورهای تلفیقی اکوتوریسم و سایر حوضه های اولویت دار گردشگری در استان به عنوان استراتژی های اولویت دار توسعه اکوتوریسم برگزیده شده‌اند.
واژه‌های کلیدی: اکوتوریسم، برنامه ریزی راهبردی، مدل SWOT، روش منطق شهودی، استان کرمانشاه.
متن کامل [PDF 1066 kb]   (1324 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1394/3/7 | پذیرش: 1394/3/7 | انتشار: 1394/3/7


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 15، شماره 49 - ( 1-1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها