:: دوره 21، شماره 73 - ( 3-1400 ) ::
جلد 21 شماره 73 صفحات 33-19 برگشت به فهرست نسخه ها
ارزیابی آگاهی‌های زیست‌محیطی دانش‌آموزان مقطع ابتدایی (مطالعه موردی: شهر بهبهان)
حمیدرضا پورخباز* 1، فریبا هدایت زاده2 ، فخریه محسنی2 ، سمیه چاشیانی3
1- گروه محیط‌زیست، دانشگاه صنعتی خاتم‌الانبیاء (ص) بهبهان، بهبهان، ایران. (نویسنده مسئول).
2- گروه محیط‌زیست، دانشگاه صنعتی خاتم‌الانبیاء (ص) بهبهان، بهبهان، ایران.
3- گروه آمار و ریاضی، دانشگاه صنعتی خاتم‌الانبیاء (ص) بهبهان، بهبهان، ایران.
چکیده:   (2492 مشاهده)

هدف این تحقیق، بررسی سطح آگاهی‌های زیست‌محیطی دانش‌آموزان ابتدایی، نگرش و نحوه عملکرد آن‌ها به مسائل زیست­محیطی و بررسی رابطه سطح آگاهی‌های زیست‌محیطی دانش‌آموزان و معلمان آن‌ها می­باشد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از لحاظ روش پژوهش، توصیفی-تحلیلی است. جامعه آماری، شامل کلیه دانش‌آموزان مقاطع چهارم، پنجم و ششم دوره ابتدایی و معلمان آنها می­باشد. ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه بوده که روایی پرسشنامه با بهره‌گیری از نظر کارشناسان خبره مورد تائید و پایایی پرسشنامه بر اساس ضریب آلفای کرونباخ 7/0 برآورد گردید. تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از طریق نرم‌افزار Spss انجام شد. نتایج پژوهش از لحاظ آماری بیانگر آن است که سطح آگاهی­های زیست­محیطی دانش­آموزان و معلمان پایین است و بین آگاهی­های زیست محیطی دانش آموزان و معلمان آنها ارتباطی مشاهده نشد. فاکتور جنسیت معلمان و دانش­آموزان بر روی دانش، نگرش و عملکرد زیست‌محیطی دانش‌آموزان تأثیر معنی­داری ندارد (05/0 Pvalue). همچنین نتایج بررسی تاثیر مقطع تحصیلی بر آگاهی­های زیست­محیطی دانش آموزان، نشان داد که مقطع تحصیلی بر روی نگرش و عملکرد زیست­محیطی دانش آموزان تأثیری ندارد ولی بر روی دانش زیست محیطی آنها مؤثر است.

واژه‌های کلیدی: دانش زیست‌محیطی، دانش‌آموزان ابتدایی، معلمان، نگرش زیست‌محیطی، شهر بهبهان
متن کامل [PDF 924 kb]   (973 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1395/2/29 | پذیرش: 1397/3/21 | انتشار: 1400/3/10
فهرست منابع
1. Akomolafe, O., (2011), "Impact of personal factors on environmental education in tertiary institutions in Ekiti State, Nigeria", International Journal for Cross-Disciplinary Subjects in Education, 1 (1): 559-564. [DOI:10.20533/ijcdse.2042.6364.2011.0078]
2. Alp, E., Ertepinar, H., Tekkaya, C., Yilmaz, A., (2008), "A survey on turkish elementary school students, environmental friendly behaviors and associated variable", Environmental education research, 14 (2): 129-143. [DOI:10.1080/13504620802051747]
3. Chan, K. K. W., (1996), "Environmental attitudes and behaviour of secondary school students in Hong Kong", The Environmenta list, 16 (4): 297-306. [DOI:10.1007/BF02239656]
4. Corraliza, J. A., Bereguer, J., (2002), "Environment value, belief and actions: Asituational", Journal of Environmental Education, 23: 65-73.
5. Faghiri, S., (2004), " Law of the Fourth Economic, Social and Cultural Development Plan of the Islamic Republic of Iran", Publishing Office of the Vice President for Research: Tehran.] In Persian.[
6. Heydari, M., (2008), "Develop a management model for the sustainable development of environmental education for the young generation of the country", MSc thesis, Science and Research Branch of Islamic Azad University, Tehran.] In Persian.[
7. Izadi, F., Karimian, A. A., Sodaeizadeh, H., (2013), "Estimation of environmental wareness of rural students and its relationship with parents and teachers' awareness, Case study: Middle School Students in Rural Areas of Isfahan J", Rural Research, 4 (4): 777-792.] In Persian.[
8. Larijani, M., Yeshodhara, K., (2008), "An empirical study of environmental attitude among higher primary school teacher of India and Iran", Journal of Human Ecology, 3: 195-200. [DOI:10.1080/09709274.2008.11906114]
9. Mohammadyary, F., Purkhabbaz, H. R., Aghdar, H. Tavakoly, M., (2019), "Predicted trends in land use city Behbahan years 2014 to 2028 Using LCM model", Journal of Geographical Space, 19 (65): 37-56.] In Persian.[
10. Moharamnejad, N., Heydari, A., (2006), "Develop a management model for the sustainable development of environmental education for the young generation of the country", Environmental science and technology, 8 (1): 68-77.] In Persian.[
11. Naderi, A., Seife Naraqi, M., (2014), "Research methods and how to evaluate it in humanities: with emphasis on educational sciences", Arasbaran Publisher: Tehran.] In Persian.[
12. North american association for Environmental Education, (2011), "Excellence in environmental education, guidelines for learning k-12, executive summary and self-assessment tool", Washington, D. C. representative.
13. Pourkhabbaz, H. R., Javanmardi, S., (2016), " Fuzzy modeling of Urban Development Land use for Land Suitability ranking Using OWA- AHP Decision Making method (Case study: The water catchment of Shur in Qazvin province)", Journal of Geographical Space, 15 (52): 37-54.] In Persian.[
14. Salehi Imran, I., Agha Mohammadi, A., (2008), "Survey of knowledge, attitude and environmental skills of primary school teachers in Mazandaran province", Journal of Education, 24 (3): 91-117. ] In Persian.[
15. Salehi, S., (2012), "Environmental behvaior and education", Journal of Educational Sciences, 18 (2): 201-226. ] In Persian.[ [DOI:10.1007/978-3-642-28604-9_17]
16. Schmidt, J. E., (2007), "From intentions to actions: the role of environmental awareness on college students", UW-L Journal of Undergraduate Research, 6: 1-4.
17. Sharepour, M., (2000), "Cultural and environmental development", Open Publisher: Tehran. ] In Persian.[
18. Vipinder, N., (2010), "Environmental education awareness among schoolteachers", The Enovironmentalist, 30: 153-162. [DOI:10.1007/s10669-010-9257-x]
19. Volk, T., Mc Beth, B., (1998), "Environmental literacy in the United States: What should be. What is? Getting from here to there" A Report funded by the United States Environmental Protection Agency and submitted to the Environmental Education and Training Partnership, North American Association for Environmental Association: Washington, DC: EETAP/NAAEE.


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 21، شماره 73 - ( 3-1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها