1- دانشجوی دکتری تخصصی آب و هواشناسی، واحد علوم و تحقیقات تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. 2- گروه جغرافیا، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران. (نویسنده مسئول). 3- گروه جغرافیا، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.
چکیده: (3057 مشاهده)
در پژوهش حاضر به مطالعه داده های سه ساعته سمت و سرعت باد ایستگاه فرودگاهی تبریز در دو دوره آماری 1990-1951 و 2017-1991 پرداخته شده است و با استفاده از نرم افزار WRPLOT برای هر یک از این دوره ها، در ساعات همدید 00، 03، 06، 09، 12، 15، 18 و 21 گلبادهای شانزده جهتی ترسیم گردید. با بررسی این گلبادها؛ ویژگی های باد غالب در هر یک از ساعات همدید، مشخص گردید و با مقایسه نتایج دو دوره مزبور، میزان تغییرات باد غالب بدست آمد. نتایج این تحقیق نشان می دهد که سمت وزش باد غالب فرودگاه تبریز در این دو دوره، به استثناء ساعت همدید 09، فاقد تغییرات است و شرقی محسوب می شود. ولی از میزان وزش آن حدود 9/0% کاسته شده است. از طرفی، سرعت وزش باد غالب این فرودگاه در محدوده ی سرعت 13-5 نات با 5/1% افزایش و در محدوده ی سرعت های 5-1 نات، 20-13 نات ، 25-20 نات و بیش از 25 نات به ترتیب با 3/0%، 8/1%، 2/0% و 1/0% کاهش مواجه شده است. تغییرات موصوف، باعث افزایش 66/0 درصدی ضریب استفاده از باند موجود این فرودگاه(باند30-12) شده است. با توجه به این که ضریب مزبور در دوره آماری 2017-1991 برابر با 56/94% و در دوره آماری 1990-1951 برابر با 9/93% است و در هر دو دوره از حداقل مورد نیاز(95%)، کمتر است؛ در نتیجه ساخت باند جدید در امتداد 25-07 در جهت باد نائب غالب، برای فرودگاه تبریز پیشنهاد می گردد. در صورت ساخت باند مزبور، ضریب استفاده از باندهای این فرودگاه به 68/98% افزایش خواهد یافت.