[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
DOI::
OPEN ACCESS::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آمار نشریه
مقالات منتشر شده: 644
نرخ پذیرش: 21.8
نرخ رد: 78.2
میانگین داوری: 307 روز
میانگین انتشار: 626 روز
..
آمار عمومی نشریه
آمار عمومی نشریه
..
تعداد دورها                          23
تعداد شماره‌ها 83
 تعداد مقالات 4001
 تعداد مشاهده مقاله 11748252
 تعداد مقالات ارسال شده در یکسال اخیر 3230
 تعداد مقالات پذیرفته شده  637
 درصد پذیرش 30
 زمان پذیرش (روز) 120
 تعداد پایگاه های نمایه شده 9
 h.index 3
میانگین بازه زمانی فرایند داوری 30
:: دوره 20، شماره 72 - ( 12-1399 ) ::
جلد 20 شماره 72 صفحات 183-159 برگشت به فهرست نسخه ها
ارزیابی تغییرات سمت و سرعت باد غالب سطح زمین موثر بر ایمنی هوانوردی (مطالعه موردی : فرودگاه تبریز)
محمد خلیل نژاد* 1، رضا برنا2 ، منوچهر فرج زاده3
1- دانشجوی دکتری تخصصی آب و هواشناسی، واحد علوم و تحقیقات تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
2- گروه جغرافیا، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران. (نویسنده مسئول).
3- گروه جغرافیا، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.
چکیده:   (3057 مشاهده)
در پژوهش حاضر به مطالعه داده های سه ساعته سمت و سرعت باد ایستگاه فرودگاهی تبریز در دو دوره آماری 1990-1951 و 2017-1991 پرداخته شده است و با استفاده از نرم افزار WRPLOT برای هر یک از این دوره ها، در ساعات همدید 00، 03، 06، 09، 12، 15، 18 و 21 گلبادهای شانزده جهتی ترسیم گردید. با بررسی این گلبادها؛ ویژگی های باد غالب در هر یک از ساعات همدید، مشخص گردید و با مقایسه نتایج دو دوره مزبور، میزان تغییرات باد غالب بدست آمد. نتایج این تحقیق نشان می دهد که سمت وزش باد غالب فرودگاه تبریز در این دو دوره، به استثناء ساعت همدید 09، فاقد تغییرات است و شرقی محسوب می شود. ولی از میزان وزش آن حدود 9/0% کاسته شده است. از طرفی، سرعت وزش باد غالب این فرودگاه در محدوده ی سرعت 13-5 نات با 5/1% افزایش و در محدوده ی سرعت های 5-1 نات، 20-13 نات ، 25-20 نات و بیش از 25 نات به ترتیب با 3/0%، 8/1%، 2/0% و 1/0% کاهش مواجه شده است. تغییرات موصوف، باعث افزایش 66/0 درصدی ضریب استفاده از باند موجود این فرودگاه(باند30-12) شده است. با توجه به این که ضریب مزبور در دوره آماری 2017-1991 برابر با 56/94% و در دوره آماری 1990-1951 برابر با 9/93% است و در هر دو دوره از حداقل مورد نیاز(95%)، کمتر است؛ در نتیجه ساخت باند جدید در امتداد 25-07 در جهت باد نائب غالب، برای فرودگاه تبریز پیشنهاد می گردد. در صورت ساخت باند مزبور، ضریب استفاده از باندهای این فرودگاه به 68/98% افزایش خواهد یافت.
واژه‌های کلیدی: باد، گلباد، ضریب استفاده از باند پرواز، فرودگاه تبریز، ایمنی هوانوردی
متن کامل [PDF 2327 kb]   (542 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/10/16 | پذیرش: 1399/7/23 | انتشار: 1399/12/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

borna R, farajzadeh M, khalilnejad M. Assessment of prevailing wind changes affecting aviation safety (case study: Tabriz airport). جغرافیایی 2021; 20 (72) :159-183
URL: http://geographical-space.iau-ahar.ac.ir/article-1-3605-fa.html

خلیل نژاد محمد، برنا رضا، فرج زاده منوچهر. ارزیابی تغییرات سمت و سرعت باد غالب سطح زمین موثر بر ایمنی هوانوردی (مطالعه موردی : فرودگاه تبریز). فضای جغرافیایی. 1399; 20 (72) :159-183

URL: http://geographical-space.iau-ahar.ac.ir/article-1-3605-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 20، شماره 72 - ( 12-1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فضای جغرافیایی Geographic Space
Persian site map - English site map - Created in 0.2 seconds with 43 queries by YEKTAWEB 4657