از آنجا که وجود گردشگران میتواند موجب درآمدزایی برای مردم یک شهر یا کشور شود، سیاست توسعه گردشگری در سطح شهری و کشوری مورد توجه سیاستگذاران است. دفاتر خدماتی گردشگری معمولاً در این باره نقش مهمی ایفا کرده و این پژوهش با هدف بررسی نقش این دفاتر بر توسعه گردشگری کلانشهر تبریز انجام شد. لذا، تحقیق حاضر از منظر هدف از نوع کاربردی، به لحاظ ماهیت و روش توصیفی-تحلیلی با رویکرد کمی و برای جمعآوری دادهها و اطلاعات از مطالعات اسنادی و میدانی استفاده گردید. قلمرو مکانی پژوهش کلانشهر تبریز است. جامعه آماری نیز شامل 1464 نفر از کارمندان بیمه شده آژانسهای خدمات مسافرتی دارای مجوز از شهرداری تبریز بوده که در 122 آژانس مسافرتی مشغول فعالیت بودند میباشد. برای تعیین حجم نمونه، از فرمول کوکران استفاده گردید که 304 نفر با روش تصادفی ساده به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شدند. برای تجزیه و تحلیل دادهها و اطلاعات از آزمون همبستگی اسپیرمن و معادلات ساختاری در نرم افزار pls استفاده شد. نتایج حاصله نشان داد، بین شاخصهای تعداد آژانسهای مسافرتی در کلانشهر تبریز، عملکرد کارکنان دفاتر خدمات مسافرتی، دانش و مهارت کارکنان دفاتر خدمات مسافرتی، توانمندسازی کارکنان دفاتر خدمات مسافرتی، استفاده از فناوری اطلاعات دفاتر خدمات مسافرتی و جذب گردشگر در سطح آلفای 01/0 رابطه مثبت و معناداری وجود دارد و این عوامل تأثیر مثبتی و غیر قابل انکاری در جذب گردشگر توسط دفاتر مسافرتی در محدوده مورد مطالعه دارند. همینطور، از نظر تأثیرگذاری بر جذب گردشگر در محدوده جغرافیایی مورد مطالعه، عملکرد کارکنان دفاتر با میزان بتای 269/0، دانش و مهارت کارکنان دفاتر با بتای 121/0، استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات با بتای 701/0 اثرات مثبتی و چشمگیری در جذب گردشگر در کلانشهر تبریز دارند.