[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
DOI::
OPEN ACCESS::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آمار نشریه
مقالات منتشر شده: 644
نرخ پذیرش: 21.8
نرخ رد: 78.2
میانگین داوری: 307 روز
میانگین انتشار: 626 روز
..
آمار عمومی نشریه
آمار عمومی نشریه
..
تعداد دورها                          23
تعداد شماره‌ها 83
 تعداد مقالات 4001
 تعداد مشاهده مقاله 11748252
 تعداد مقالات ارسال شده در یکسال اخیر 3230
 تعداد مقالات پذیرفته شده  637
 درصد پذیرش 30
 زمان پذیرش (روز) 120
 تعداد پایگاه های نمایه شده 9
 h.index 3
میانگین بازه زمانی فرایند داوری 30
:: دوره 13، شماره 41 - ( 1-1392 ) ::
جلد 13 شماره 41 صفحات 20-1 برگشت به فهرست نسخه ها
امکان سنجی محصول گردشگری روستایی در شهرستان پاوه
مهدی سقایی*1، دانا علیزاده2
1- دانشگاه گرگان
2- mehde.sagaii@gmail.com
چکیده:   (17424 مشاهده)
امکان‌سنجی محصول گردشگری در وهله اول نیازمند یک نگرش ساختاری به جریان گردشگری بوده که بتواند رویکرد مداخله فضایی را در ارزیابی و قابلیت سنجی مشخص سازد. با یک نگرش ساختاری به گردشگری این فرصت مهیا می‌شود که کلتی معنایی از گردشگری شکل گرفته و اجزاء و هم پیوندهای ساختار قابل مشاهده و تحلیل باشد. بر این مبنا محصول گردشگری روستایی در منطقه مورد مطالعه در چارچوب عناصر پنجگانه که عبارتند از: 1- جاذبه‌ها 2 - دسترسی 3 - تاسیسات و تسهیلات زیربنایی 4 - خدمات مهمان‌نوازی 5 - عناصر سازمانی و نهادی، انجام گرفته و نتایج به دست آمده در چارچوب مدل مولفه‌های اصلی الویت‌بندی گردیده است. همچنین مطالعه‌های انجام گرفته در چارچوب مدل MS-SWOT مورد ارزیابی قرار گرفته و در شاخص‌های مورد نظر در چهار مقوله قدرت، ضعف، فرصت و تهدید بررسی شده است. بررسی‌های انجام شده در زمینه امکان‌سنجی گردشگری روستایی در شهرستان پاوه نشان دهنده آن است که روستای خانقاه با توجه به سنجش‌های انجام گرفته در مدل مولفه‌های اصلی دارای بالاترین قابلیت برای توسعه گردشگری روستایی می‌باشد. همچنین با توجه به آنکه حوزه نفوذ گردشگری شهر پاوه بر اساس مدل راپرت در حدود 23/2 کیلومتر بوده و روستای خانقاه در این محدوده قرار می‌گیرد. از این رو این روستا به عنوان یک تفرجگاه برون‌شهری محسوب شده و می‌تواند به عنوان مقصد گردشگران محلی در تعطیلات آخر هفته محسوب گردد. علاوه برآن نتایج به دست آمده از ارزیابی MS-SWOT نشان دهنده آن است که ضعف‌های موجود در منطقه در عدم توسعه گردشگری نقش اساسی دارد.
واژه‌های کلیدی: امکان‌سنجی، مدل مولفه‌های اصلی، مدل MS-SWOT، گردشگری روستایی، شهرستان پاوه
متن کامل [PDF 509 kb]   (4898 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1392/2/25 | پذیرش: 1392/4/26 | انتشار: 1393/9/13
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Tourism as an economic product depends on supply and demand system. Tourism in supply framework as a tourism product encompasses five elements which shape the product at different areas. These elements are: 1- attractiveness 2- availability 3- facilities and infrastructures 4- hospitalities services 5- institutional and organizational elements. Among these, the basic priority dealing with tourism supply belongs to the existent tourism attractiveness in one area where in the framework of possibility measuring, these researches will be performed. Possibility measuring of tourism productivit as a perfect dependency supply needs tourism attractiveness and its ability in measuring its quantity. Based on discussed theories, this paper using Paveh provinence as a case study, tries to measure rural tourism possibilities at this province. In fact, possibility measuring of rural tourism in this area includes the kind of measuring by which rural tourism product supply for tourism demand in exter. جغرافیایی 2013; 13 (41) :1-20
URL: http://geographical-space.iau-ahar.ac.ir/article-1-174-fa.html

سقایی مهدی، علیزاده دانا. امکان سنجی محصول گردشگری روستایی در شهرستان پاوه. فضای جغرافیایی. 1392; 13 (41) :1-20

URL: http://geographical-space.iau-ahar.ac.ir/article-1-174-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 13، شماره 41 - ( 1-1392 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فضای جغرافیایی Geographic Space
Persian site map - English site map - Created in 0.2 seconds with 43 queries by YEKTAWEB 4657