امکان سنجی محصول گردشگری روستایی در شهرستان پاوه
|
مهدی سقایی*1، دانا علیزاده2 |
1- دانشگاه گرگان 2- mehde.sagaii@gmail.com |
|
چکیده: (17876 مشاهده) |
امکانسنجی محصول گردشگری در وهله اول نیازمند یک نگرش ساختاری به جریان گردشگری بوده که بتواند رویکرد مداخله فضایی را در ارزیابی و قابلیت سنجی مشخص سازد. با یک نگرش ساختاری به گردشگری این فرصت مهیا میشود که کلتی معنایی از گردشگری شکل گرفته و اجزاء و هم پیوندهای ساختار قابل مشاهده و تحلیل باشد. بر این مبنا محصول گردشگری روستایی در منطقه مورد مطالعه در چارچوب عناصر پنجگانه که عبارتند از: 1- جاذبهها 2 - دسترسی 3 - تاسیسات و تسهیلات زیربنایی 4 - خدمات مهماننوازی 5 - عناصر سازمانی و نهادی، انجام گرفته و نتایج به دست آمده در چارچوب مدل مولفههای اصلی الویتبندی گردیده است. همچنین مطالعههای انجام گرفته در چارچوب مدل MS-SWOT مورد ارزیابی قرار گرفته و در شاخصهای مورد نظر در چهار مقوله قدرت، ضعف، فرصت و تهدید بررسی شده است.
بررسیهای انجام شده در زمینه امکانسنجی گردشگری روستایی در شهرستان پاوه نشان دهنده آن است که روستای خانقاه با توجه به سنجشهای انجام گرفته در مدل مولفههای اصلی دارای بالاترین قابلیت برای توسعه گردشگری روستایی میباشد. همچنین با توجه به آنکه حوزه نفوذ گردشگری شهر پاوه بر اساس مدل راپرت در حدود 23/2 کیلومتر بوده و روستای خانقاه در این محدوده قرار میگیرد. از این رو این روستا به عنوان یک تفرجگاه برونشهری محسوب شده و میتواند به عنوان مقصد گردشگران محلی در تعطیلات آخر هفته محسوب گردد. علاوه برآن نتایج به دست آمده از ارزیابی MS-SWOT نشان دهنده آن است که ضعفهای موجود در منطقه در عدم توسعه گردشگری نقش اساسی دارد. |
|
واژههای کلیدی: امکانسنجی، مدل مولفههای اصلی، مدل MS-SWOT، گردشگری روستایی، شهرستان پاوه |
|
متن کامل [PDF 509 kb]
(5028 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1392/2/25 | پذیرش: 1392/4/26 | انتشار: 1393/9/13
|
|
|
|