[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
DOI::
OPEN ACCESS::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آمار نشریه
مقالات منتشر شده: 633
نرخ پذیرش: 21.5
نرخ رد: 78.5
میانگین داوری: 306 روز
میانگین انتشار: 629 روز
..
آمار عمومی نشریه
آمار عمومی نشریه
..
تعداد دورها                          23
تعداد شماره‌ها 83
 تعداد مقالات 4001
 تعداد مشاهده مقاله 11748252
 تعداد مقالات ارسال شده در یکسال اخیر 3230
 تعداد مقالات پذیرفته شده  637
 درصد پذیرش 30
 زمان پذیرش (روز) 120
 تعداد پایگاه های نمایه شده 9
 h.index 3
میانگین بازه زمانی فرایند داوری 30
:: ::
برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
بازخوانی پدیدارشناختی مراتب حس مکان در فضاهای نمادین شهری موردپژوهی: پل بازارهای تبریز
عزت احمدی1 ، مهروش کاظمی شیشوان* 1، اکرم حسینی2 ، لاچین پهلوان علمداری3
1- دانشگاه آزاد اسلامی واحد شبستر
2- دانشگاه فردوسی مشهد
3- دانشگاه آزاد اسلامی واحد آذرشهر
چکیده:   (65 مشاهده)
حس مکان و مراتب آن در ادراک شهروندان، بیانگر رابطه­ای خاص میان فرد و محیطی است که نسبت به آن شناختی نسبی دارد. در این بین بافت­های تاریخی نسبت به بافت­های شهری معاصر، به­دلیل برخورداری از ساختارهای مبتنی بر مفاهیم اجتماعی، توانمندی بهتری نسبت به برقراری تعامل میان انسان و فضا دارند. در پژوهش حاضر با هدف سنجش تجربی سطوح حس مکان، به واکاوی روابط میان شاخصه­های کالبدی و شناختی فضاهای نمادین­تاریخی و کیفیت ادراک کاربران پرداخته شده است. بر این اساس پرسش­ اصلی پژوهش عبارتست از: سطوح کالبدی و زمینه فعالیت­ها چه تاثیری در القاء و ارتقاء مراتب حس مکان و خاطره­انگیزی فضا در اذهان شهروندان دارد؟ لذا، با روش توصیفی-تحلیلی و کاربست مطالعات کتابخانه­ای و پیمایش­های میدانی، نیز بهره­گیری از ابزار پرشسنامه و مصاحبه­های نیمه ساختار یافته از جامعه آماری 300 نفری از شهروندان، محدوده پل­بازارهای تبریز در سه سکانس مورد ارزیابی قرار گرفت. نتایج بیانگر آن است عناصر کالبدی موصوف صرف موجودیت فیزیکی سبب ارتقاء کیفیت حس مکان نمی­گردند. با این وجود به­عنوان بخشی از نمادها و هنجارهای فرهنگی، ضمن پیوند دادن ادراکات فرد با مکان، تداعی­کننده رخدادهای حادث شده در آن می­باشد. از این­رو با اصلاح الگوی خوانایی در شهر؛ دست­یابی به سطوح بالای حس مکان میسور می­گردد.  
واژه‌های کلیدی: حس مکان، رشته‌های خاطره‌ای، فضاهای شهری، هویت، پل بازارهای تبریز
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/5/11 | پذیرش: 1401/2/5
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
فضای جغرافیایی Geographic Space
Persian site map - English site map - Created in 0.2 seconds with 43 queries by YEKTAWEB 4657